Forløb hæver salg og service

09. 05. 2017

Karina Lohse, indehaver af butik Lohse i Nakskov er meget glad for sine medarbejdere, for de har hævet salget, samtidig med at de har hævet serviceniveauet.

"Jeg har i flere år manglet et system, der kunne sætte fokus på, hvor gode vi hver især er i butikken til at sælge. Jeg har været på alle mulige kurser uden at finde dette rette redskab, og jeg har ikke rigtig vidst, hvor jeg skulle spørge. Og jeg havde bestemt ikke regnet med, at hjælpen skulle komme fra Business Lolland-Falster", fortæller Karina Lohse.

Også for butikker
Hendes opfattelse af erhvervsorganisationen var, at den kun var til for landsdelens store virksomheder og var et ansigt udadtil for landsdelens erhvervsliv. Men Business Lolland-Falster er til for alle virksomheder, også butikkerne. Så da Karina Lohse fortalte forretningschef for Handel & Oplevelser Thomas Rasmussen om sine kvaler, kom han med et forslag.

Bedre forståelse
"Vi indgik i et forløb med Business Lolland-Falster og blev introduceret for et system, som er meget simpelt og virkelig effektivt. Jeg kan trække alle nødvendige oplysninger ud af mit kassesystem, og derudover har vi bare brug et whiteboard. Det giver mine ansatte en kanonforståelse for butikkens økonomi og for betydningen af den enkeltes salgsindsats", fortæller hun.

Omsætning øget
Hver uge evaluerer Karina Lohse og hendes ansatte "det gode salg", hvilket giver lejlighed til samtidig at evaluere "den gode service" - to ting, som i høj grad hører sammen. Karina Lohse vurderer, at omsætningen er steget med ca. 5%, siden det nye værktøj er kommet i brug.

Vi vinder alle
"Jeg tror, der er mange butikker i vores landsdel, som har potentiale til mere, men enten ikke er opmærksomme på det, eller ikke orker flere nye smarte salgsmetoder. Det er selvfølgelig heller ikke altid nemt, men vi vinder alle, hver gang en butik øger sit salg. For butikker, der er gode til at sælge, tiltrækker også kunder til nabobutikkerne", siger Thomas Rasmussen, Business Lolland-Falster.