Digital handel afgørende for omsætning

Foto: Anders Knudsen
Artiklen er købt af Folketidende

I 2020 har Alice F. Sørensen (foto), Parfumeri Ham og Hende i Nykøbing, foretaget en gennemgribende digital omstilling. Blandt andet med hjælp fra Business Lolland-Falster.

I Parfumeri Ham og Hende i Jernbanegade i Nykøbing har indehaver Alice F. Sørensen travlt. Også selvom hun på grund af coronarestriktioner må holde lukket i sin fysiske butik.

– Den digitale handel på webshoppen sørger for, at jeg har travlt med at kommunikere med kunder via sociale medier, mail, telefon og webshoppen. Vi har jo udsalg på en række varer, som vores kunder fortsat gerne vil købe. Det pakker jeg og sender, fortæller hun.

– I disse dage er jeg i butikken en-to timer om dagen, men ellers har jeg rykket pakkeriet hjem i privaten, hvor jeg forsøger at kredse om kunderne ved at vedlægge vareprøver og en personlig hilsen. Jeg har travlt, tilføjer Alice F. Sørensen.

Alice F. Sørensen har i løbet af 2020 netop foretaget en gennemgribende digital omstilling, som i juli kulminerede med en ny brugervenlig webshop, der også spiller sammen med nyt regnskabs- og fakturasystem.

– I hele processen har jeg været med i et digitaliseringsforløb arrangeret af Business Lolland-Falster og Celf. Det har i høj grad medvirket til, at vi nu er, hvor kunderne også er. På de sociale medier og med en webshop, som vi kan søgemaskineoptimere, fortæller Alice F. Sørensen.

Den hidtidige webshop, som Ham og Hende benyttede var fra 2015.

– Den fungerede men langt fra optimalt. Jeg havde tidligere også 20 procent af varerne tilgængelige på webshoppen. I dag har jeg cirka 65 procent, og det er stigende, fortæller Alice F. Sørensen, der slår fast, at den digitale omstilling også kræver hårdt arbejde.

– Jeg er på 24-7. Jeg bestræber mig på at behandle ordrer indenfor tre-fire timer. Derudover kræver det også tid hele tiden at opdatere webshoppen med billeder, tekst og tilbud. De kommunikeres også ud på de sociale medier, hvor vi også hele tiden skal være opdaterede med det sidste nye. Samtidig er vi tilgængelige for digitale kundehenvendelser, fortæller Alice F. Sørensen.

Opmærksomhed og fokus

Derfor har hun også ansat en medarbejder i 25 timer dedikeret til den digitale del af forretningen om ugen.

– Det kræver meget opmærksomhed og fokus. Men for mig et ikke et spørgsmål om, at min forretning udelukkende skal være digital i fremtiden. Slet ikke. Jeg brænder for den fysiske butik, og den kundekontakt, jeg opnår dér. Det er mit hjertebarn, slår hun fast og tilføjer:

– Så det er både en fysisk butik og en digital butik, påpeger Alice F. Sørensen.

Spørgsmålet er så, om indsatsen for Alice F. Sørensen og Parfumeri Ham og Hende har været det hele værd.

– Det er der ingen tvivl om. Det har i høj grad været en nødvendighed, slår Alice F. Sørensen fast og nævner, at Parfumeri Ham og Hende samlet ligger på indeks 119 på hele året i 2020.

– Og det er vel at mærke med en marts, hvor nedlukningen mere end halverede omsætningen, fortæller hun.

Alice F. Sørensen fortæller, at hun især har haft voldsomt travlt fra 1. november.

– Det tog cirka tre måneder at få det hele til at spille med webshop og regnskabssystem. Men siden har vi virkelig haft travlt ikke mindst i forbindelse med Black Friday, der var noget anderledes i år med nye tilbud i flere dage i træk, husker hun.

Ifølge Alice F. Sørensen udgjorde det digitale salg i november 30 procent af den samlede omsætning. Til sammenligning var det fem procent i samme måned året før. Og cirka halvdelen af webshopkunderne bor udenfor landsdelen.

– Vi har fået kunder i Esbjerg og Aalborg. Det er helt sikkert på grund af søgemaskineoptimering, SEO, at vi har fået de kunder, vurderer hun og tilføjer:

– Og samtidig kan jeg også mærke lokal opbakning på webshoppen, og i det hele taget under coronakrisen også i butikken i Jernbanegade, fortæller Alice F. Sørensen.


Gå ikke glip af det nye
Tilmeld dig nyhedsbrevet.