En cykelregion i verdensklasse

Lolland-Falster skal være Europas førende cykelregion. Det er den klare ambition bag et nyt samarbejde mellem de to kommuner og Business LF. Frem mod 2025 skal der investeres i omegnen af 200 mio. kr. i landsdelens cykelinfrastruktur til gavn for borgere, turister og Sydhavsøernes allerede grønne profil.

Det går godt på Lolland-Falster. Befolkningsudviklingen er vendt, turismen er nærmest eksploderet og anlægsaktiviteten omkring Femern-forbindelsen er for alvor begyndt at pulsere. Beskrivelsen af Lolland-Falster som Danmarks nye vækstområde er ikke længere blot en forudsigelse, og nu lægges endnu et infrastrukturelt trumfkort i bunken – denne gang med cyklen som vækstmotor.

Europas førende cykelregion

-Det er tale om en gennemgribende optimering af Lolland-Falsters cykelinfrastruktur. Vores landsdel gennemgår allerede en omfattende grøn omstilling, og cyklen repræsenterer en veldokumenteret mulighed for at understøtte den udvikling i endnu højere grad. Ambitionen er at skabe Europas førende cykelregion, fortæller borgmester i Gulbogsund Kommune John Brædder (G) og fortsætter.

-Cyklen skal integreres i de kommende store infrastrukturinvesteringer, og det er præcist det, vi gør med ’Europas førende cykelregion 2021-2025’.

Projektet omfatter etableringen af nye trafiksikrede cykelruter bundet sammen af 28 knudepunkter. Knudepunkterne er fastlagt efter de mål, som cyklisterne har på Lolland-Falster – uanset om det er borgere, der cykler til arbejde, skole, motion og indkøb, eller det er feriecyklister, som besøger Lolland-Falster for første gang. Cykelrutenettet mellem knudepunkterne kommer til at omfatte 190 kilometer national cykelrute og 215 kilometer cykelvej.

-Det skal være let at komme til Lolland-Falster som feriecyklist, og det skal være let

at være borger og bruge cyklen i forbindelse med pendling til København, det øvrige

Sjælland, Nordtyskland samt Langeland og Sydfyn, understreger borgmester i Lolland Kommune Holger Schou Rasmussen (S). 

DI bakker op

Dansk Industri arbejder ud fra en vision om en dansk infrastruktur i verdensklasse, og i den forbindelse spiller den tohjulede en central rolle. I starten af marts 2021 lagde DI Transport op til at bruge 3 mia. kr. over de næste 10 år til at forbedre forholdene for cyklisterne. Formand for DI Lolland-Falster Kim Frimann hilser derfor projektet velkommen.

-Flere analyser viser, at cyklen er vejen til at styrke mobiliteten, sundheden, lette på trængslen og ikke mindst bidrage til den grønne omstilling. Jeg er glad for, at begge kommuner og erhvervslivet samarbejder om at gribe de grønne muligheder. Lolland-Falster har et kæmpe potentiale for et grønt udviklingseventyr, og cykelprojektet er en vigtig etape på rejsen. 

Flere gevinster

Business LF anslår, at etablering og udvikling af cykelruter og knudepunkter vil sikre 200 lokale helårsarbejdspladser frem mod 2025. Men perspektiverne rækker langt ind i fremtiden.

-Målet er at gøre det grønne transportvalg mere sikkert og attraktivt. Det vil forbedre vores evne til at tiltrække og fastholde indbyggere, erhverv og turister og dermed bidrage til langsigtet vækst – men de positive effekter stopper ikke der, siger Holger Schou Rasmussen.

Med udgangspunkt i tal fra Transportministeriet medfører en forbedret folkesundhed en besparelse på 19-26 mio. kr. årligt. Derudover forventer man en kraftig reduktion af tilskadekommende svarende til et besparelsespotentiale på 108 mio. kr. årligt.

 

Læs hele prospektet HER.


Gå ikke glip af det nye
Tilmeld dig nyhedsbrevet.