Flere markedschancer for danske virksomheder i Tyskland

Den samlede danske eksport til Tyskland beløb sig i 2019 til 155,7 mia. kr. Det gør Tyskland til Danmarks anden største eksportmarked. Selvom COVID-19 har sat de globale eksportmarkeder under et historisk pres, så har krisen også medført muligheder for virksomheder med eksportambitioner. I den forbindelse er Tyskland et oplagt valg.  

Dansk Erhverv forudsiger et rædselsår for dansk eksport i 2020 med et fald på 10-15 %, svarende til 175 mia. kr. Selvom eksportprognoserne på overfladen kan virke umådeligt dystre, så rummer krisen også en række udviklingsmuligheder.

Krisen kan vise sig at være en gylden mulighed for innovative og omstillingsparate virksomheder. Det er nu, at virksomhederne skal revurdere og optimere deres indsats og strategi – det gælder naturligvis også dem, der har en ambition om eksport til eksempelvis Tyskland, påpeger direktør i Business LF Mikkel Wesselhoff.  

”Spild aldrig en god krise”

Winston Churchill sagde, at man aldrig skal spilde en god krise. Det er unægtelig en kontroversiel udtalelse – men udsagnet er bestemt relevant i skyggen af COVID-19.

Ifølge direktør i Deutsch-Dänische Handelskammer, Reiner Perua, kan danske virksomheder se frem til en øget efterspørgsel fra tyske virksomheder – hvis de danske virksomheder vel at mærke er klar til opgaven.

-Vi vil opleve en re-engineering af værdikæder og hele globaliseringen. Lagre vil blive større, og man vil sætte pris på, at flere leverandører er tæt på. Det giver danske virksomheder nye chancer i Tyskland, hvor man er blevet alt for afhængig af Asien.

Sideløbende med krisen er Tyskland præget af optimisme. Landet oplever betydelige investeringer i store industrier, hvor eksempelvis BMW skyder massive beløb i robotproduktion. Derudover står landet over for et digitalt paradigmeskift – og både Dansk Industri og Deutsch-Dänische Handelskammer forventer øget efterspørgsel på grønne og digitale løsninger. En oplagt mulighed for dansk virksomheder, der kan levere know-how og løsninger.

Endelig vil den kommende Femern Bælt-forbindelse bringe Danmark og Tyskland endnu tættere på hinanden. Og danmarkshistoriens største anlægsbyggeri indebærer et lige så historisk vækstpotentiale for virksomheder på tværs af landegrænserne.

GDI-projektet booster din eksport til Tyskland

At omsætte potentialer til vækst er hårdt arbejde. Virksomheder skal navigere i lovgivning, kulturelle forskelle m.m. Det tager tid at komme ind på et nyt marked – men nu kan danske SMV’er få hjælp til eksportfærden og samtidig få dækket en del af omkostningerne til ekstern bistand og besøg i Tyskland.  

German-Danish Innovation er et nyt tilbud, der har fokus på at skabe et tættere samarbejde mellem tyske og danske virksomheder og booste eksporten. Deltagervirksomheder får eksempelvis:

• Solid viden om marked og målgruppe

• Rådgivning i tysk lovgivning

• Et stærkt lokalt netværk og sparring med lokale eksperter

• Mulighed for at teste produktet på målmarkedet 

Formålet med German-Danish Innovation, er at skabe innovationssamarbejder på tværs af grænsen. Det kan omhandle alt lige fra skabelsen, udviklingen eller tilpasningen af en nyt eller eksisterende produkt eller service sammen med en tysk partner.

Er du interesseret i Tyskland og de muligheder, der kommer til at opstå før, under og efter anlægsfasen og i kølvandet på krisen? Så er German-Danish Innovation måske en mulighed for dig.

GDI Projektet er finansieret af Interreg 5a Deutchland-Danmark programmet.

For mere information, kan du kontakte forretningsudvikler Camilla Steen på 24878783, eller cs@businesslf.dk.


Gå ikke glip af det nye
Tilmeld dig nyhedsbrevet.