Global Tunelling Experts besigtiger Femern-sitet

Sjællandske Medier har lige været på Femern-sitet i Rødbyhavn med den danske afdeling af Global Tunnelling Experts, der blev medlem i FB Suppliers i foråret 2020

Projektets omfang er enormt – ligeledes er ønsket fra de danske virksomheder om at blive en del af anlægsprojektet. Det kan være svært at rumme omfanget af det godt 60 mia. kr. dyre Femern-projekt, som bliver danmarkshistoriens største anlægsbyggeri.

Virksomheder overalt i Danmark er i gang med at ruste sig til det enorme anlægsbyggeri, som gennem de kommende syv til ti år vil generere tusindvis af nye arbejdspladser.

Der er stilhed før storm – og det mærkes tydeligt!

Denne morgen hersker der en spændt forventning blandt morgenens delegation fra Global Tunnelling Experts i Sorø, som er i gang med at færdiggøre de sidste arbejdsopgaver inden turen går til Rødbyhavn, hvor Global Tunnelling Experts har lejet sig ind hos netværksgruppen FB Suppliers.

Formålet med turen er at give medarbejderne en fornemmelse af både kontorets fysiske beliggenhed på det enorme område og omfanget af de arbejdsopgaver, der forhåbentlig inden længe sætter Sorø på land- og verdenskortet. Ud over de danske ansatte har man også indbudt de projektansvarlige kolleger fra både Tyskland og Holland.

Store perspektiver

– Vi ønsker synlighed nede på selve sitet, for den fysiske tilstedeværelse giver os muligheden for at netværke og dermed hele tiden have fingeren på pulsen. Det er nok ikke nogen hemmelighed, at vi er rigtig mange virksomheder, der gerne vil have en »bid af kagen«. En deltagelse i Femern-projektet kan have store perspektiver, siger Katrine Straarup som er marketingansvarlig hos Global Tunnelling Experts. Hun er i øjeblikket tilknyttet kontoret på Femern-sitet i Rødbyhavn.

– Vi har allerede nu afgivet tilbud til forskellige store spillere på markedet, og vores samarbejde med Sorø Maskinudlejning gør, at vi kan tilbyde en lang række løsninger som både omfatter mandskab, materiel og internationalt knowhow, siger hun. Administrerende direktør, Claus Nielsen, supplerer:

– Vi vil bestemt heller ikke afvise at gå sammen med andre små- og mellemstore virksomheder, for det kan virke uoverskueligt for en mindre virksomhed at byde ind på så stort et projekt. Ved at gå sammen og udnytte hinandens kompetencer, kan man stå væsentligt stærkere, siger han.

Lige i »smørhullet«

Global Tunnelling Experts-kontorets beliggenhed hos FB Suppliers kan næsten ikke ligge mere centralt i forhold til det kommende anlægsarbejde. Vagn Pedersen, Business Development Manager hos FB Suppliers, fortæller:

– På den anden side af bygningen overfor FB Suppliers kontorfaciliteter kommer betalingsanlægget til at være, og her bygges en bro med vue over Femern Bælt, inden man forsvinder ned i det 18 kilometer lange tunnelrør, siger han, mens han peger ud over landskabet, hvor en jernkonstruktion i øjeblikket afmærker tunnelrørets »mund«.

– I øjeblikket er det hollandske konsortium, Van Oord, i gang med at udlægge sten til arbejdshavnens stenmole, og inden årets udgang vil man kunne nyde synet af halvtreds skibe på vandet. Når arbejdshavnen er færdigbygget, så bliver Lolland mellem 340 og 350 hektar større. Det sætter projektet lidt i perspektiv, ikke, siger han begejstret.

Potentialet er enormt

Officielt skydes det store anlægsprojekt i gang den 1. januar 2021, og det første tog og den første bil forventes ifølge Transportministeriet at køre ned i den færdige tunnel i midten af 2029, men det forlyder, at der allerede fra 1. oktober i år gøres forberedelser til de to store camps, hvor en del af arbejdsstyrken bliver indkvarteret.

På selve området fornemmer man, hvor omfattende Femern-projektet er. Der er asfalteret hen til dét område, hvor den enorme tunnelelementfabrik skal bygges. Den bliver Danmarks største fabrik, og kommer til at strække sig over det samme areal som 150 fodboldbaner.

– Ja, potentialet på Femern er enormt, så derfor er vi også på jagt efter endnu en medarbejder i Global Tunnelling Experts som fast kan være repræsenteret på stedet. Vi sætter alt ind på Femern-projektet, og sammen med Global Tunnelling Experts tyske og hollandske afdelinger er vi i fuld gang med at skaffe yderligere kontakter. Vi véd, at der venter store opgaver forude, og vi er i stand til at løfte dem, siger Claus Nielsen.


Gå ikke glip af det nye
Tilmeld dig nyhedsbrevet.