Lolland-Falster burde fylde mere

Pressemeddelelse:
Lolland-Falster er stadig den største turistdestination i Region Sjælland med lige så mange overnattende turister – halvanden million – som Bornholm og Nordsjælland, men de seneste tal viser, at landsdelen burde tiltrække endnu flere turister.

Det er budskabet fra Business Lolland-Falster, efter VisitDanmark har offentliggjort tallene for overnattende turister i 2015.

Stabil fremgang på kerneområder
“På nationalt plan er der tale om en fremgang inden for kyst- og naturturisme, som provinsområderne kategoriseres under, på 3,7%. Derfor er det ikke tilfredsstillende, at tallene for Lolland-Falster er uændret fra året før. Vi kan ikke bruge til noget, at andre destinationer end vores har oplevet decideret tilbagegang, eller at vi ligger i en region, der siden 2008 er gået tilbage med gennemsnitligt 1,4%”, siger Mikkel Wesselhoff, adm. direktør for Business Lolland-Falster.

Ifølge VisitDanmark markerer Lolland-Falster sig med en bemærkelsesværdig høj vækst i antallet af hotelovernatninger. Her er det gået frem med 18% mod et gennemsnit på både regionalt og nationalt plan på ca. 8%. Desuden oplever landsdelen en stabil vækst på den største gruppe af udenlandske turister, nemlig tyskerne, samt på feriehus-turister, som udgør det største turistsegment.

Desværre, alt optaget
“Der er al mulig grund til at mene, at vi relativt nemt kunne vækste både i forhold til de tyske turister og feriehusudlejningen, men vi har slet og ret et kapacitetsproblem på feriehusområdet, som er de tyske turisters foretrukne ferieform. Vi må hvert år sige “desværre, alt optaget” til nogen, og det ærgrer mig, for det betyder, at landsdelens turisme- og detailvirksomheder hver sommer går glip af indtægter.

Direktøren peger på, at der er behov for et tættere lokalt samarbejde omkring markedsføring af Lolland-Falster som en samlet destination og den overordnede udvikling af landsdelens turismeprofil.

Hele landsdelen vinder
“Enhver turist, der kommer til Sydhavsøerne, udgør en potentiel indtægtskilde for virksomheder på hele Lolland-Falster. Vi oplever i vores landsdel en afsmittende effekt af turisme-flowet til København, så selvfølgelig vil man f.eks. i Maribo også have gavn af flere turister i Nykøbing F. og omvendt. Vi har flere forskellige markedsføringssamarbejder på Lolland-Falster, men vi kan blive endnu bedre til at arbejde mod et fælles mål. Det er for dumt ikke at udnytte det store potentiale, vi har”, siger Mikkel Wesselhoff.

Direktøren understreger, at der er mange gode lokale indsatser, men samlet set giver de et fragmenteret billede af Sydhavsøerne. Han mener, en højere grad af fælles indsats ikke mindst ift. markedsføring og kommunikation mellem foreninger, virksomheder og kommuner kan skabe et tydeligere og mere fuldkomment billede af de mange turismemuligheder, Lolland-Falster byder på.

Stærk på hjemmebane
Nogle vil måske tro, at Lolland-Falster med 600 km. strand og pendul-færgefart til Tyskland har en overvægt af tyske turister, ligesom det gælder for de jyske kyst-destinationer, men for hver ti turister på Lolland-Falster er de seks faktisk fra Danmark. Den positive udlægning af dette er, at landsdelen har et trofast “hjemme-publikum”, mens den mere problematiserende er, at Lolland-Falster endnu ikke har formået at udnytte sit fulde turismepotentiale.

“Vores mål om, Lolland-Falster i 2020 skal være det bedste sted at drive virksomhed i Greater Copenhagen regionen gælder selvfølgelig også for landsdelens turismevirksomheder. Vi har ambitioner på hele erhvervslivets vegne, og heldigvis oplever vi, at der også i turismeerhvervet er både ambitioner og udvikling”, siger Mikkel Wesselhoff.

Yderligere informationer
Mikkel Wesselhoff

Hele rapporten fra VisitDanmark kan downloades via følgende link


Gå ikke glip af det nye
Tilmeld dig nyhedsbrevet.