Studerende skaber bedre business

Samarbejde mellem studerende og erhvervsliv er med til at præge fremtidens handelsbyer på Lolland-Falster.

De studerende skal også opleve virkeligheden og helst i situationer, der samtidig skaber brugbare resultater. Derfor har EASJ og erhvervsorganisationen Business Lolland-Falster samt Cityforeningen i Nykøbing F. indledt et samarbejde.

Studerende fra markedsføringsøkonomuddannelsen får i samarbejdet afprøvet teoriererne i praksis, og handelslivet får tilvejebragt vigtig viden om kundernes vaner og ønsker.

Fremtidens handelsbyer
“I Business Lolland-Falster har vi inviteret handelstandsforeningerne på Lolland-Falster med i et udviklingsforløb, som handler om at udvikle vores handelsbyer, så de matcher fremtidens behov, eller rettere: fremtidens kunders behov. Samarbejdet med EASJ giver os endnu mere at arbejde med”, fortæller Thomas Rasmussen, der er forretningschef for Handel & Oplevelser i Business Lolland-Falster.

Business Lolland-Falster ønskede at kvalificere udviklingsforløbet med en forbrugeranalyse, og det er netop noget, de studerende på EASJ kan udvikle og levere. Business Lolland-Falster kontaktede EASJ med ønsket om at få leveret en analyse af handelslivet i Nykøbing F. til brug i byens Cityforening , som varetager butikkernes interesser.

Studerende mødte kunderne
De studerende har udfærdiget spørgeskemaundersøgelser og har mødt kunderne ude i byen og fået hundredvis af besvarelser. Dataene er blevet bearbejdet og omdannet til en rapport, som har haft stor værdi for Cityforeningen ved udarbejdelse af ny strategiplan for Nykøbing City.

“Det giver de studerende rigtigt meget erhvervserfaring, at arbejde med konkrete arbejdsopgaver fra erhvervslivet. På den måde bliver de godt rustet til et job efter endt uddannelse”, fortæller adjunkt og underviser Lonni Walther, EASJ Nykøbing F.

”Det har været en stor fornøjelse at få en opgave fra Cityforeningen med henblik på at gøre bylivet mere attraktivt. Erhvervsmæssig har det været godt at blive bekræftet i, at vi som studerende kan komme med et resultat, som bliver modtaget positivt og samtidig er noget, Cityforeningen kan arbejde videre med”, siger Nicklas Rygaard Jensen, der er en af de studerende, der har deltaget i projektet.

Fast punkt på studieplanen
Forsøget med praksisnær undervisning er nu blevet gjort permanent på uddannelsen Markedsføringsøkonom på EASJ i Nykøbing F. Her vil forretningschef Thomas Rasmussen fra Business Lolland-Falster en gang årligt optræde som opgavestiller i faget statistik. Der er altså flere kundeanalyser på vej – til gavn for de studerende, handelslivet og kunderne.


Gå ikke glip af det nye
Tilmeld dig nyhedsbrevet.