Turisme: Stor tilfredshed med vækstprogram

11 virksomheder har siden oktober 2019 deltaget i et intensivt vækstprogram målrettet turismeerhvervet. Formålet er at videreudvikle deltagervirksomhedernes kompetencer med henblik på at søsætte nye produkter og services – og programmet har gjort en forskel. Programmet er støttet af Erhvervsstyrelsen.

Selvom COVID-19 har sat en alvorlig dæmper på turistsæsonen 2020, så har en række turismevirksomheder brugt lejligheden til at køre sig selv i stilling til øget omsætning og flere besøgende.

Guldborgsund Kommune, Lolland Kommune, Vordingborg Kommune samt Business Lolland Falster og Vordingborg Erhverv står bag vækstprogrammet, der henvender sig til små- og mellemstore virksomheder i branchen.

-Samlet set omsætter turismebranchen for mere end 3 mia. kr. årligt på Lolland-Falster og i Vordingborg Kommune. Det er helt afgørende, at virksomhederne udnytter deres fulde potentiale og følger med udviklingen. Vækstprogrammet er bare én af flere indsatser, der skal sikre dette, understreger Mikkel Lundemann Rasmussen fra Vordingborg Erhverv.     

Hands-on-tilgang gør en forskel

11 virksomheder blev udvalgt, og evalueringen viser med enstemmig tydelighed, at programmet har gjort en forskel.

-Det er positivt, at alle deltagere er overordnet tilfredse med programmet – men vigtigst af alt vurderer næsten samtlige virksomheder, at vækstprogrammet har eller vil have en konkret effekt, fortæller konsulent Jørgen Jensen.

Gennem 1:1 sparring og workshops har deltagervirksomhederne dels kigget indad og defineret konkrete indsatsområder og dels fået indblik i værktøjer og tendenser idenfor blandt andet digitalisering og fremtidens turisme. Centralt i programmet står dog den individuelle sparring med fokus på konkrete udfordringer og ”skjulte” potentialer i de enkelte virksomheder.

-Evalueringen viser, at hands-on-tilgangen er en stor succes. Det har været afgørende, at deltagerne kan sætte lighedstegn mellem sparringen og konkrete udviklingsaktiviteter i lige netop deres virksomhed. Programmet har primært været hjælp til selvhjælp ved at stille en ekstra ressource til rådighed, så deltagerne kan først og fremmest takke sig selv for det foreløbige udbytte, fortæller Jørgen Jensen. 

Deltagervirksomhederne spænder bredt og tæller både større og velbesøgte attraktioner som Knuthenborg og Middelaldercenteret, men også mindre virksomheder på tværs af landsdelen.

Hotel Milling Søpark er af deltagervirksomhederne, der har fået sparring gennem vækstprogrammet. Coronakrisen ramte hotelbranchen i særdeleshed, og det havde betydning for hotellets sparringsbehov og fokus.  

-Hotellet stod lige pludselig i en ekstraordinær situation, hvor vi skulle omstille os på en krise, de færreste havde spået omfanget af. Jeg er glad for, at vækstprogrammet kunne hjælpe til i den forbindelse. På nuværende tidspunk kan vi se tilbage på en særdeles god juli og august måned, fortæller hotelchef Rikke Lohse. 

Kapitalanskaffelse i fokus

Ikke overraskende har corona-situationen ramt turismevirksomhederne på omsætningen, og det stikker en kæp i hjulet på det fremtidige udviklingsarbejde, vurderer Jørgen Jensen.

-Udvikling kræver kapital, og corona-situationen presser virksomhederne økonomisk. Den kombination besværliggør udviklingsarbejdet, og derfor er kapitalfremskaffelse i fokus i vækstprogrammet. Vi har planlagt workshops i oktober måned med Vækstfonden og Erhvervshus Sjælland, hvor det blandt andet drejer sig om at opnå finansiering.

Vækstprogrammet afsluttes i slutningen af oktober med en workshop på Holmegaard Værk.

 


Gå ikke glip af det nye
Tilmeld dig nyhedsbrevet.