Turisme: Vækstforløb hjælper corona-ramte virksomheder

11 virksomheder har siden oktober 2019 deltaget i et intensivt vækstprogram målrettet turismeerhvervet. Formålet var oprindeligt at videreudvikle deltagernes kompetencer med henblik på at søsætte nye produkter og services – men så ramte coronakrisen. Med ét blev fokus rykket til udvikling og krisehåndtering i lyset af COVID-19.

Fremtiden tegnede lys, da 11 lokale turismevirksomheder tilbage i 2019 kastede sig ud i et vækstforløb, der skulle føre til øget omsætning og flere besøgende.

-Samlet set omsætter turismebranchen for mere end 3 mia. kr. årligt på Lolland-Falster og i Vordingborg Kommune. Det er helt afgørende, at virksomhederne udnytter deres fulde potentiale og følger med udviklingen. Vækstprogrammet er bare én af flere indsatser, der skal sikre dette, understreger destinationschef Brian Lindorf Hansen fra Visit Lolland-Falster.    

Den 11. marts lukkede Danmark og senere verden imidlertid ned, og branchen stod tilbage i et virvar af aflysninger og usikkerhed. Det betød, at virksomhederes behov ændrede sig fra den ene dag til den anden, og derfor måtte sparringen også ændre karakter.

Hands-on-tilgang gjorde en forskel

Gennem 1:1 sparring og workshops fik deltagervirksomhederne kigget indad og defineret konkrete indsatsområder og indblik i værktøjer og tendenser indenfor blandt andet digitalisering og fremtidens turisme. Centralt i programmet stod den individuelle sparring med fokus på konkrete udfordringer og ”skjulte” potentialer i de enkelte virksomheder. Her kom udfordringer i kølvandet på COVID-19 til at fylde.

Hands-on-tilgangen og programmets fleksibilitet har gjort en konkret forskel. Det har været afgørende, at deltagerne kunne sætte lighedstegn mellem sparringen og konkrete udviklingsaktiviteter. Der opstod pludseligt et ekstraordinært behov fra deltagernes side, og jeg er glad for, at programmet har medvirket til at hjælpe virksomhederne fornuftigt gennem 1. fase af epidemien, fortæller Brian Lindorf Hansen.

Hotel Milling Søpark er en af deltagervirksomhederne. Coronakrisen ramte hotelbranchen hårdt, og det havde betydning for hotellets sparringsbehov og fokus.  

-Hotellet stod lige pludselig i en ekstraordinær situation, hvor vi skulle omstille os på en krise, de færreste havde spået omfanget af. Jeg er glad for, at vækstprogrammet kunne hjælpe til i den forbindelse. På nuværende tidspunkt kan vi se tilbage på en særdeles god juli og august måned, fortæller hotelchef Rikke Lohse. 

Kapitalanskaffelse i fokus

Ikke overraskende har corona-situationen ramt turismevirksomhederne på omsætningen, og det stikker en kæp i hjulet på det fremtidige udviklingsarbejde.

-Udvikling kræver kapital, og corona-situationen presser virksomhederne økonomisk. Den kombination besværliggør udviklingsarbejdet, og derfor er kapitalfremskaffelse i fokus i vækstprogrammet, vurderer Brian Lindorf Hansen og fortsætter:

-Vi skulle oprindeligt have afsluttet programmet med en fysisk workshop med fokus på netop kapitalfremskaffelse, men det har corona-situationen sat en stopper for. Temaet er dog så centralt, at vi har valgt at afholde en tilsvarende workshop, bare som webinar – og det i samarbejde med kompetente kræfter på området i form af Erhvervshus Sjælland og Vækstfonden, slutter Brian Lindorf Hansen.

Guldborgsund Kommune, Lolland Kommune, Vordingborg Kommune samt Business Lolland-Falster og Vordingborg Erhverv står bag vækstprogrammet, der henvender sig til små- og mellemstore virksomheder i branchen. Projektet støttes med midler fra Erhvervsstyrelsen.


Gå ikke glip af det nye
Tilmeld dig nyhedsbrevet.