Vi bygger fremtidens handelsbyer

Den fysiske butik er langt fra død, men der er brug for at tænke nyt – og det gør vi på Lolland-Falster.

Business Lolland-Falster har inviteret de største lokale cityforeninger med i et forløb, der handler om at skabe fremtidens handelsbyer, hvor det i langt højere grad er brugerne af byen – altså borgere, turister og øvrige gæster – der bestemmer.

Cityforeningerne i Maribo, Nykøbing F., Nakskov og Sakskøbing er inviteret med i forløbet, og i mandags deltog formænd og nogle enkelte bestyrelsesmedlemmer herfra (dog med afbud fra Sakskøbing) i et af flere kommende arrangementer i det landsdækkende “Citychef 2020”-netværket.

Netværket går ud på at klæde ildsjæle i detailhandlen på til at bruge de nye digitale muligheder til at skabe et levende handelsliv i byen og online.

Finder på nettet, køber i butikken
“Målet for vores arbejde er, at man lokalt får lavet planer for, hvordan vi udvikler vores lokale handelsmiljøer, så de er så attraktive som muligt for brugerne og dermed skaber omsætning og indtjening for virksomhederne”, siger Thomas Rasmussen, forretningschef for Handel & Oplevelser i Business Lolland-Falster.

“Der er jo en grund til, at et stort interhandel-firma som Amazon netop har åbnet 50 fysiske butikker. For samtidig med at webshopperne oplever en stigning, så oplever de fysiske butikker en lige så stor salgsstigning til kunder, der har fundet varen på nettet, men vælger at købe den i en butik”, fortæller Thomas Rasmussen.

Netværket er etableret af “Service Platform”, som bygger på et partnerskab mellem en række universiteter, erhvervsakademier, GTS-institutter og andre vidensmiljøer. Andre deltagere i netværket er Skanderborg, Horsens, Vejen, Randers, Viborg, Herning, Ikast, Vordingborg, Slagelse og København.


Gå ikke glip af det nye
Tilmeld dig nyhedsbrevet.