Muld Lolland-Falster | Business Lolland-Falster
MULD Lolland-Falster - tallerken med asparges og ærter, ret serveret ved Madens Folkemøde

CASE: MULD Lolland-Falster

SAMARBEJDE ØGER SALG
FRA SMÅ, LOKALE PRODUCENTER


Opgave

Lokale fødevareproducenter, der ikke har størrelsen til at have eget salgs- og logistikapparat, har i årevis været udelukket fra et lukrativt og købestærkt marked i Hovedstaden. Den manglende adgang begrænser producenternes potentiale.

Løsning

Business Lolland-Falster tog initiativ til i samarbejde med Lolland og Guldborgsund kommune at etablere et interessefælleskab for lokale fødevareproducenter, som projektledes af Business Lolland-Falster og drives samarbejde med en ekstern leverandør. Lokale fødevareproducenter blev inviteret ind i fællesskabet
Muld Lolland-Falster, som faciliterer markedsføring, salg og ordretilgang samt transport til København.

Resultat

30 lokale producenter tilmeldte sig Muld Lolland-Falster og blev derigennem leverandører til spisesteder, restauranter og kantiner i København, som flere gange om ugen serviceres med varetransporter som samles og afsendes fra Sakskøbing Sukkerfabrik. Muld Lolland-Falster er endnu i en opstartsfase, ligesom test- og produktionsfaciliteter til lokale producenter og fødevareiværksættere er under opbygning.

Æbler tæt på

I over 30 år har vi snakket om, hvordan man får produkterne ud, og nu kan det pludselig lade sig gøre. For nogle af os kan det her få rigtig stor betydning.”

Erik Lolle, indehaver af Lolle Frugt

Kunstnerisk madanretning med fødevarer fra Lolland-Falster
nyplukkede asaparges ligger på bord
Mand i aspargesmark med jord i hånden

Derfor hjælper vi

Landsdelen er begunstiget af noget af Danmarks bedste landbrugsjord, og der dyrkes og produceres i høj kvalitet. Når der skabes adgang til nye attraktive markeder, styrkes den lokale producent i sine muligheder for at udvikle sin forretning. Fødevareproduktionen på Lolland-Falster har ikke blot potentiale til at skabe arbejdspladser, den skærper også landsdelens bæredygtighedsprofil og bidrager til turismemarkedsføringen.

Det er jo det her, vi har drømt om lige fra starten. Det er gået galt med logistikken hele tiden, men det her er den rigtige måde at gøre det på.”

Palle Andersen, indehaver af Tokkerupgård

Rødbeder i den Lollandske muld

Vil du vide mere?