Udgivet
13. oktober 2025
Grønt brændstof til tung transport – strategisk placeret ved Sydmotorvejens port til Europa og Skandinavien.
Der bliver i øjeblikket gravet og bygget på en af de mest synlige grunde i Business Park Falster – lige ud til Stubbekøbingvej. Her er Biofuel Express i fuld gang med at etablere et nyt tankanlæg målrettet den tunge trafik.
Stationen, der forventes at åbne ultimo november, bliver virksomhedens anden i Danmark. Den første ligger i Padborg.

“Stationen i Nørre Alslev er vores næste skridt i at gøre det lettere for transportsektoren at køre grønnere uden at skulle investere i ny teknologi,” siger Henrik Vinter, Marketing manager hos Biofuel Express.
Biofuel Express blev grundlagt i 2008 og er vokset fra 2 ansatte til mere end 30 i dag. Virksomheden har været en af pionererne på det skandinaviske marked for 100% ikke-fossile brændstoffer.
Placeringen ved afkørsel 43 på Sydmotorvejen er nøje udvalgt. Her mødes transportstrømme mellem Skandinavien og resten af Europa, og mange af Biofuel Express’ kunder – især svenske og norske – passerer allerede forbi området på vej syd eller nord på.
“Vi har mange kunder i Sverige, som enten skal ud på kontinentet eller hjem igen. Med stationer i både Padborg og Nørre Alslev dækker vi nu de to vigtigste transportkorridorer gennem Danmark,” siger Finn Bjarne Poulsen, Key Account Manager hos Biofuel Express.
“For os handler det om at sikre, at bæredygtigt brændstof er lige så tilgængeligt som traditionel diesel.”
Biofuel Express’ nye station tilbyder både konventionel diesel og virksomhedens bæredygtige brændstof HVO100, der er et produkt fremstillet af affalds- og restprodukter som brugte fritureolier og animalske fedtstoffer.
Brændstoffet produceres af finske Neste, der er blandt verdens førende leverandører af avancerede biobrændstoffer. HVO100 reducerer CO₂-udledningen med op til 90 procent sammenlignet med traditionel diesel, og kan anvendes direkte i eksisterende dieselmotorer uden tekniske ændringer.
“Det er en løsning, der findes her og nu. Chaufførerne skal ikke ændre adfærd, og vognmændene skal ikke ud og investere i nye lastbiler. Det fungerer bare, og det er tilgængeligt,” siger Henrik Vinter.

Stationen i Business Park Falster er indrettet med to baner og designet specifikt til tung trafik. Den henvender sig både til danske vognmænd og til de mange udenlandske lastbiler, der dagligt krydser Lolland-Falster på vej mellem Norden og kontinentet.
Særligt større virksomheder, der arbejder med dokumenterede CO₂-regnskaber, efterspørger i stigende grad brændstoffer med lavere klimabelastning.
“For mange transportvirksomheder handler det ikke kun om pris, men også om at kunne dokumentere deres CO₂-reduktion. Det bliver et konkurrenceparameter, og det kan vi hjælpe dem med,” siger Henrik Vinter.
Stationen opføres med mulighed for senere udbygning. I næste fase planlægger Biofuel Express at etablere hurtigladestandere til el-lastbiler.
“Det her er første skridt. Grunden er stor, og vi har tænkt fremad også mod elektrificeret tung transport,” siger Finn Bjarne Poulsen.
Fakta: HVO100
Renere forbrænding – op til 33 % færre partikeludledninger
100 % fossilfrit brændstof – fremstillet af blandt andet brugt madolie, animalsk fedt og andre restprodukter
Op til 90 % CO₂-reduktion sammenlignet med almindelig diesel
Kan bruges i alle dieselmotorer – ingen ændringer nødvendige
Udgivet
13. oktober 2025