CASE: Karlas Køkken
En nybagt mor var begyndt at blogge om mad til sit barn på Instagram. Hendes profil fik hurtigt mange følgere, og hun ønskede hjælp til at omsætte sine aktiviteter til en egentlig virksomhed.
Business Lolland-Falster hjalp med CVR-etablering, opsætning af regnskab, hjælp til konceptualisering af produkter samt hjælp til registrering af eget forlag med henblik på bogudgivelse. Desuden bidrog Business Lolland-Falster med sparring i forbindelse med etablering af hjemmeside og webshop, blandt andet via et online kursus.
Indehaveren blev fuldtids-beskæftiget i sin egen virksomhed. Hun etablerede et website med shop og har indtil videre udgivet 3 e-bøger, 1 hæfte samt en fysisk bog om børnevenlig mad. Sidstnævnte kom på den danske bestseller-liste i 2022. Karlas Køkken har over 57.000 følgere på Instagram.
En influencer eller blogger er en potentiel iværksætter. Afhængig af sine aktiviteter og sin viden har vedkommende en mulighed for at gøre sine følgere til sine kunder, og derfor giver det mening at have øje på lokale SoMe-talenter og at have tilbud, der matcher deres behov.