CASE: MULD Lolland-Falster
Lokale fødevareproducenter, der ikke har størrelsen til at have eget salgs- og logistikapparat, har i årevis været udelukket fra et lukrativt og købestærkt marked i Hovedstaden. Den manglende adgang begrænser producenternes potentiale.
Business Lolland-Falster tog initiativ til i samarbejde med Lolland og Guldborgsund kommune at etablere et interessefælleskab for lokale fødevareproducenter, som projektledes af Business Lolland-Falster og drives samarbejde med en ekstern leverandør. Lokale fødevareproducenter blev inviteret ind i fællesskabet
Muld Lolland-Falster, som faciliterer markedsføring, salg og ordretilgang samt transport til København.
30 lokale producenter tilmeldte sig Muld Lolland-Falster og blev derigennem leverandører til spisesteder, restauranter og kantiner i København, som flere gange om ugen serviceres med varetransporter som samles og afsendes fra Sakskøbing Sukkerfabrik. Muld Lolland-Falster er endnu i en opstartsfase, ligesom test- og produktionsfaciliteter til lokale producenter og fødevareiværksættere er under opbygning.
Erik Lolle, indehaver af Lolle Frugt
Landsdelen er begunstiget af noget af Danmarks bedste landbrugsjord, og der dyrkes og produceres i høj kvalitet. Når der skabes adgang til nye attraktive markeder, styrkes den lokale producent i sine muligheder for at udvikle sin forretning. Fødevareproduktionen på Lolland-Falster har ikke blot potentiale til at skabe arbejdspladser, den skærper også landsdelens bæredygtighedsprofil og bidrager til turismemarkedsføringen.
Palle Andersen, indehaver af Tokkerupgård