CASE: Nakskov Fjord Camping
Nakskov Fjord Camping er den største turismeaktør i ferieområdet Hestehovedet ved Nakskov Fjord. Virksomheden ønskede at udvide kapaciteten samt opgradere faciliteter og kvalitetsniveau generelt.
Visit Lolland-Falster hjalp campingpladsen med flere parallelle indsatser, hvilket førte til en udvidelse med 115 ekstra pladser og byggetilladelse til 58 feriehytter. Desuden blev der indhentet byggetilladelse og finansiering til etablering af ny servicebygning og overdækket pool.
Nakskov Fjord Camping udvidede overnatnings-kapaciteten med 50%, fik udarbejdet en tiårig strategi- og udviklingsplan samt opførte den første nye hytte. Desuden blev virksomheden primus motor for et lokalt samarbejde om rebranding af Hestehovedet-området, hvortil det lykkedes at indhente fondsmidler. Campingpladsen planlægger desuden at arrangere guidede busture for sine gæster til landsdelens attraktioner.
Turisterne vil gerne Lolland-Falster, især de danske og de tyske. Men deres krav til kvalitet og oplevelser bliver stadig større, og derfor er det vigtigt, at landsdelens turismevirksomheder ikke blot udvider kapaciteten for at kunne tage imod de mange turister. Der er også behov for at udvide selve oplevelsen af at holde ferie på Lolland-Falster. Derfor er det en vigtig opgave at hjælpe de centrale aktører i ferieområderne med at indfri deres ambitioner om at matche fremtidens turisme.