CASE: Pederstrup B&B
Et ægtepar etablerede Pederstrup Bed and Breakfast og fik flotte anmeldelser. Men tilstrømningen af kunder modsvarede ikke de flotte udsagn fra kunderne, og indehaverne ønskede derfor hjælp til at udvikle virksomheden med fokus på tiltrækning af flere gæster.
Visit Lolland-Falster valgte efter en indledende screening at invitere Pederstrup Bed and Breakfast ind i et forløb med en privat konsulent. Det gav adgang til sparring og rådgivning omkring udvikling og beskrivelse af stedets identitet og oplevelsesmuligheder. Desuden blev der udarbejdet en vækstplan og arbejdet med konceptudvikling.
Pederstrup Bed and Breakfast fik udarbejdet en stærk historiefortælling og oplevede en stærk vækst i belægningstallene. Virksomheden igangsatte desuden en løbende udvikling af oplevelsestilbud baseret på lokale samarbejder.
Lene Holse, Medindehaver
Mange mindre turismevirksomheder i landsdelen er familiedrevet. De leverer produkter og service i høj kvalitet, men mangler ofte konkrete erfaringer med konceptudvikling og kommunikation. Det betyder dels, at de går glip af mulig omsætning, dels at de ikke bidrager optimalt til den samlede markedsføring og profilering af landsdelen. Når en turismevirksomhed løfter sin egenfortælling og rækker ud efter lokalt samarbejde, bliver den også en kilde til andres inspiration.