Bonde Glas
Tilbage til oversigten

Digitalisering baner vejen for vækst

Fra klassisk håndværk til moderne digital drift. Bonde Tømrer & Glas i Nakskov har sat kursen mod vækst, båret af en klar strategi om at digitalisering er vejen frem.

Bonde Tømrer & Glas blev oprindeligt startet som et traditionelt tømrerfirma, men er i dag en koncern med både tømrer- og glasafdelinger fordelt på Nakskov, Stege og Haslev. Virksomheden tæller i dag omkring 20 medarbejdere – herunder tømrere, glarmestre, snedkere, rådgivere og kontorfolk.

Fra venstre: Jesper Bonde og Morten Bonde

Virksomheden adskiller sig fra mange mindre virksomheder i branchen ved både at have specialkompetencer og en bred geografisk dækning. De leverer alt fra bevaringsværdige blyindfattede ruder til moderne glastage og brusekabiner, og har desuden uddannede glasrådgivere med certificeringer, der gør dem i stand til at løfte større og mere komplekse projekter.

”Vi ser muligheder frem for begrænsninger. Jeg kan ikke stå stille. Jeg er en vækstmand, og vi skal hele tiden udvikle os,” siger ejer Jesper Bonde.

Familiefirma

Mens Jesper Bonde driver virksomhedens samlede udvikling, er sønnen Morten Bonde daglig leder af både Bonde Tømrer og Bonde Glas. Med baggrund som uddannet tømrermester har han ansvaret for den daglige drift af tømrerforretningen, der leverer alt fra tagrenoveringer og vinduesudskiftninger til bevaringsværdige projekter.

Morten leder også glasafdelingen, hvor fokus er på alt fra moderne glasløsninger til restaurering af historiske blyindfattede ruder. Kombinationen af de to afdelinger giver virksomheden en unik styrkeposition, hvor håndværk, materialer og digital styring spiller tæt sammen.

Forretningsudvikling afgørende

Jesper Bonde beskriver selv sin rolle som den, der driver forretningens udvikling, digitalisering og vækst. Hvor Morten står for driften i tømrer- og glasafdelingen, fokuserer Jesper på strategi, ledelse og på at skabe synergier mellem afdelingerne. Han har erfaring som produktionschef i industrien og bruger denne baggrund til at professionalisere håndværksvirksomheden.

”Jeg har fokus på drift, planlægning og vækst. Jeg skal ikke selv stå og montere ruder. Jeg skal sikre, at vi har de rette folk, de rette systemer og de rette planer, så vi kan levere høj service og vokse som virksomhed,” siger Jesper Bonde.

Men han er også den, der hurtigt kan rykke ud til en kunde for at måle vinduer op til et samlet tilbud til kunden. For det handler især om at have kunden i fokus hele tiden, og her er det vigtigt at reagere hurtigt.

Digitalisering som vækstdriver

For Jesper Bonde var der ingen tvivl om, at digitalisering skulle være fundamentet for fremtidig vækst. Med erfaring fra tidligere lederjobs i industrien, hvor digitale processer var en selvfølge, satte han hurtigt retningen for Bonde Tømrer og Glas.

”Jeg var slet ikke i tvivl om, at det var den rejse, vi skulle ud på. Det er en stor omstilling at gå fra det trygge papir til den digitale verden, men det giver os fuldstændig overblik, bedre planlægning og et højere serviceniveau overfor kunderne,” siger Jesper Bonde.

Virksomheden har i dag et digitalt opgavesystem, hvor alle sager registreres, og hvor medarbejderne via iPads kan opdatere data direkte fra byggepladsen. Tilbud, ordrer og indkøb kan sendes videre i systemet med få klik, og fakturaer kan udsendes samme dag som opgaven afsluttes.

”I dag kan vi give kunden et tilbud på stedet og hurtigt sætte gang i en ordre. Den digitale løsning gør, at vi kan fakturere løbende og dermed optimere vores cashflow. Uden digitaliseringen ville vi stadig sidde og flytte papirer rundt og så havde jeg nok skulle ansætte et par ekstra folk på kontoret,” siger Jesper Bonde.

Støtte fra Business Lolland-Falster

Rejsen mod digitalisering er sket med støtte fra Business Lolland-Falster. Her har Jesper Bonde haft tæt sparring med forretningsudvikler Nicolaj Meyer, som har hjulpet med at udarbejde ansøgninger til digitaliseringspuljen og vækstpilotordningen.

”Jeg kunne aldrig have lavet ansøgningen alene. Det krævede erfaringen fra Business Lolland-Falster, og samarbejdet med Nicolaj har været helt suverænt. Han har oversat mine udfordringer til noget konkret, der kunne omsættes i en ansøgning, og det har været afgørende for, at vi har fået midlerne,” siger Jesper Bonde.

Med midlerne er det lykkedes både at styrke styringen af større tømrerprojekter og at integrere en nyopkøbt glasvirksomhed i det digitale setup. Samtidig er en vækstpilot blevet tilknyttet, som hjælper med analyser, optimering og udvikling af virksomhedens processer.

Et blik fremad

Digitaliseringen har allerede betydet, at virksomheden er vokset markant, og kan nu levere hurtigere, mere præcist og med højere kvalitet.

Men Jesper Bonde ser stadig store muligheder:

”Vi vil gerne være nummer ét i branchen. Hvor vi skal være kendt for høj service, hurtig respons og et højt informationsniveau. Digitalisering er ikke bare et værktøj, det er selve motoren for vores vækst,” fastslår Jesper Bonde.

Udgivet

29. oktober 2025