MSE Entreprise
Tilbage til oversigten

ESG er lettere end man tror

Entreprenørvirksomheden MSE Entreprise har arbejdet med ESG rapportering i to år, og deres erfaringer er gode. Budskabet er klart: Du skal ikke være skræmt af det. Gå i gang og forbered det i god tid.

Entreprenørfirmaet MSE Entreprise A/S på Falster er pionervirksomhed på Lolland-Falster indenfor ESG-rapportering. For få uger siden offentliggjorde de deres anden ESG-rapport, og både direktør og økonomichef er tilfredse med 2024 udgaven af den syv sider lange ESG-rapport.

”Vi er godt tilfredse med resultatet af selve rapporten, og tidsforbruget her anden gang var meget mindre end første gang. Vi vidste hvad der skulle i rapporten, og alle data var tilgængelige,” siger Jan Sørensen, direktør for MSE Entreprise A/S.

Jan Sørensen, direktør MSE Entreprise

MSE Entreprise har cirka 220 medarbejdere og løser entreprenøropgaver på Sjælland og Lolland-Falster. Virksomheden har forskudt regnskabsår, der dækker perioden 1.10 til 30.9, og de udgiver ESG-rapporten samtidigt med deres årsrapport.

Business Lolland-Falster møder direktør Jan Sørensen og økonomichef Lars Petersen på MSEs kontor på Falster. En novemberdag, hvor de fleste er glade for at være indendørs, da vejret er mildest talt dårligt. På bordet foran Jan Sørensen ligger to ESG rapporter i A4 størrelse. Meget tekst og få tal, der beskriver hvordan MSE klarer sig set i forhold til miljømæssige, sociale og ledelsesmæssige forhold.

Rapporten for seneste regnskabsår viser blandt andet, at vand og strømforbruget er reduceret væsentligt, antallet af elbiler er steget betydeligt og andelen af tomgangstimer er steget lidt. Men som Jan Sørensen siger:

”Der er ting vi ikke kan påvirke, men der, hvor vi stadig kan se potentiale, er på tomgangstider. Vi kan aldrig bringe det ned på nul, men vi kan bringe det længere ned, end det er nu. Tomgangstiden er steget i det seneste år på grund af de opgaver, vi har haft,” siger Jan Sørensen og henviser til den store opgave med nedlægning af gasledningen på Lolland-Falster.

Virksomheden har i de senere år nedbragt tomgangstiden på maskinerne, og det kan mærkes på bundlinjen. CO2 udledningen nedbringes og virksomheden sparer penge.

“Vi kan se, at vi ligger pænt i forhold til branchen som helhed,” siger Jan Sørensen.

Øve i god tid

En ESG-rapport (Environmental, Social, and Governance) er en rapport, der giver indsigt i en virksomheds indsats og resultater inden for miljømæssige, sociale og ledelsesmæssige forhold. Små og mellemstore virksomheder (SMV), der ikke er børsnoteret, er ikke omfattet af et lovkrav om ESG-raportering.

MSE valgte frivilligt at gå i gang med at arbejde med ESG-rapportering, fordi de forventede, at det ville blive et krav i fremtiden for deres virksomhed, særligt i forbindelse med de store EU-udbud, som de deltager i. 80 procent af virksomhedens opgaver kommer via disse udbud, og derfor var det nemmere at gå i gang før kravet kom, så der var tid til at øve sig.

Men det var ikke nemt at komme i gang – for hvad skulle der stå i en sådan rapport og hvordan laver man den. Derfor søgte MSE svar og inspiration hos andre – men uden det det store udbytte.

“Vores oplevelse var, at der var ikke ret mange, der kunne hjælpe os. Der var ikke nogen lokale virksomheder, der havde arbejdet med det før, og vores revisor var også rimelig grøn på området,” siger Jan Sørensen, direktør for MSE Entreprise.

Ikke et stort arbejde

Men de gik i gang, og forberedelse og øvelse var nøglefaktor i beslutningen, da det gav dem mulighed for at vænne sig til processen. De havde allerede erfaring med at rapportere delelementer af ESG, som CO2-udledning, brændstofforbrug, sygefravær og ulykkesfrekvenser, men det var nyt for dem at samle det i én rapport.

“Vores første overvejelser var hvad der skulle stå i rapporten. Hvad skulle vi have med? Så vi søgte inspiration hos dem, der tidligere havde lavet det, for at se, hvad de havde oplyst. Vi så også på hvad vi i forhold til vores branche gerne ville fortælle om,” siger Lars Petersen.

Lars Petersen, økonomichef MSE Entreprise

Det største tidsforbrug ligger i det første år, hvor hele rapportens struktur skal tilrettelægges. Men det er ikke værre end det lyder.

“Grundlæggende er det ikke så stort et arbejde, som folk får det til at lyde, når først man har lavet den første rapport. Det er ikke noget, der vælter os rent arbejdsmæssigt. Det gjorde det måske lidt det første år, hvor der var så mange ting, der var nye, og at vi gjorde det samtidigt med at vi lavede årsrapport,” siger Lars Petersen, økonomichef MSE Entreprise A/S.

Det store arbejde lå første år med at finde en form til rapporten og hvad den skulle indeholde. Data skulle indhentes og beregnes samt sættes ind i en kontekst.

”Her i år to har vi brugt mindre end halvdelen af den tid vi brugte første år. Det skyldes, at alt det hardcore i rapporten var på plads. Det store arbejde er i år et, og det er nemmere de efterfølgende år,” siger Lars Petersen.

Overraskelser ved ESG-rapportering

Den største overraskelse for MSE i forbindelse med ESG-rapporteringen var mængden af “fyldstof” i rapporten. De havde forventet, at en kortfattet rapport på to sider med tal og data ville være tilstrækkelig, men endte med en syv siders rapport.

Det skyldes, at der udover de konkrete tal også skal være en tekst, der beskriver og forklarer tallene.

Noget der overraskede Jan og Lars, og det første udkast til rapporten blev også kasseret af deres revisor.

En ESG-rapportering handler nemlig ikke kun om at præsentere data, men også om at sætte dataene i kontekst og fortælle en historie om virksomhedens bæredygtighed.

Opfordring til andre

Der er et øget fokus på ESG-rapportering blandt virksomheder, og her har Jan Sørensen et par gode råd og erfaringer, som han meget gerne vil give videre.

”Man skal ikke være skræmt af det. Man skal bare gå i gang, forberede det i godt tid, så man undgår at gøre det samtidigt med, at man skal lave årsrapporten. Det var vores dumhed første gang. Det er vigtigt ikke at være bekymret over opgaven, og måske vente til det er et lovkrav. Gå i gang nu og få et par år til at øve jer i,” siger Jan Sørensen.

Forberedelse af rapporten er afgørende, og kan gøres i god tid. Det handler om at skaffe data og holde dem opdateret. Teksten i rapporten kan skrives på forhånd, så opgaven med at lave den endelige rapport bliver minimeret.

Budskabet fra Jan Sørensen og Lars Petersen fra MSE Entreprise er klart:

”Gå i gang NU og forbered jer. I skal ikke vente til sidste øjeblik, og meget af det kan I lave på forhånd.”

Hvis du vil vide mere om ESG rapportering og muligheder for kurser og uddannelse kan du kontakte udviklingschef Claus Madelung.

Udgivet

5. december 2024