Tilbage til oversigten

Hollandske iværksættere imponeret over LF

16 hollandske iværksættere besøgte Business Lolland-Falster og lokale virksomheder for at blive klogere på iværksætteri. Danmark er længere fremme i arbejdet med iværksætteri, mener de.

Lolland-Falster er bedre til at arbejde med iværksættere og startup virksomheder end Holland, og det har vakt stor interesse blandt handelsskoler i Holland.

En gruppe på 16 studerende og to lærere fra Koning Willems College i ‘s-Hertogenbosch, Holland, besøgte for nylig Business Lolland-Falster for at få indsigt og sparring om iværksætteri og opstart af virksomheder.

Iværksættere fra Holland

Det var Nicolaj Sand, forretningsudvikler hos Business Lolland-Falster, der sammen med Mikkel O. Madsen to imod og gav et oplæg for de hollandske studerende og kommende iværksættere.

”Vi skal holde et oplæg om at starte virksomhed i Danmark og især på Lolland-Falster og det at drive en inkubator,” siger Nicolaj Sand.

De hollandske studerende og lærere havde valgt Danmark og Lolland-Falster af to grunde. Dels fordi der ikke er så lang afstand og dels fordi, de mener at Danmark er meget bedre og længere fremme i arbejdet med iværksættere og startups.

Styrke startups i Holland

Målet med turen var at få indsigt i dansk iværksætterkultur og bruge denne viden til at styrke deres egne startups.

Rik Turkensteen, lærer i afdelingen for entreprenørskab på Koning Willem I College, forklarer hvorfor de valgte Lolland-Falster og Danmark:

Rik Turkensteen

“Formålet med vores besøg er at give vores elever, der studerer iværksætteri, en chance for at tale med virksomheder i samme branche som dem for at få inspiration ved at give en præsentation af deres forretning og bede om feedback. Men også for at lære om iværksætteri og forretningskultur,” siger han og tilføjer, “Danmark er lidt ligesom Holland, men på nogle områder, såsom klima, miljø og bæredygtighed, er Danmark længere fremme end os. Vi kan lære meget.”

Starter egen virksomhed

De hollandske studerende har allerede etableret deres egne virksomheder som en del af deres undervisning.

To af dem er Sem Kolvenbach og Fer Elderen og deres virksomheder afspejler kreativitet og innovation med udgangspunkt i den verden, de færdes i til daglig hjemme i Holland.

Sem Kolvenbach har startet en t-shirt virksomhed med fokus på festival t-shirts.

“Jeg skal starte en t-shirt virksomhed med festival t-shirts. Folk der går til festivaler vil gerne se godt ud med sjove prints- eller citater fra DJs på deres t-shirt,” fortæller Sem. Hans idé bygger på den stigende popularitet af festivaler i Holland, hvor folk ønsker at skille sig ud med unikke og sjove t-shirts.

Fer Elderen har en anden, men lige så innovativ forretningsidé. Han sælger gripsokker til fodboldspillere, specielt rettet mod yngre spillere. Det er specielle sokker, der forhindrer at foden glider i fodboldstøvlen.

“Ideen er at den normale fodboldsok er meget glat. Så jeg tænkte, hvis jeg lavede en gripsok, ville de ikke bære deres egen sok men min sok. Jeg promoverer det via TikTok og Instagram,” forklarer Fer, der snart er klar til at gå på markedet med sit produkt.

Besøg på lokale virksomheder

De studerende fik mulighed for at møde lokale virksomheder i Nykøbing og få feedback på deres forretningsidéer. En af virksomhederne var kontorindretningsfirmaet Zolutions, hvor administrerende direktør Dennis Frydkjær tog imod tre af de studerende samt deres lærer Rik Turkensteen.

To af de studerende -Jip Suijs og Cas van Leuken – er i gang med at etablere en virksomhed, der arbejder med indretning af kontorer med kunstige planter, og de præsenterede deres forretningside for Dennis Frydkjær.

Dennis delte sin erfaring og råd med de unge iværksættere og understregede vigtigheden af samarbejde og vidensdeling.

Besøg hos Zolutions
Fra venstre: Britt Otte, Cas van Leuken og Jip Suijs. Bagerst er det Dennis Frydkjær og Rik Turkensteen.

“Det er klart, at vi gerne vil hjælpe og give feedback til de studerende. Især når de har ideer, som rent faktisk handler om noget af det, vi selv arbejder med. Det kan være, at der er noget i det for os, og at vi måske kan sælge nogle af deres produkter. Og det ville da være super,” siger Dennis Frydkjær.

Under deres ophold i Danmark har de hollandske iværksættere fået en dybere forståelse af, hvad der gør den danske iværksætterkultur unik.

Sem Kolvenbach mener, at Danmark har en fordel i teknologisk innovation og entreprenørskab.

“Jeg synes, at folk i Danmark er meget bedre end Holland til at bruge teknologi og starte deres egen virksomhed. Det er et bedre land, så vi kan lære af det,” siger Sem.

Fer Elderen tilføjer, at turen til Lolland-Falster har været lærerig, især med hensyn til teknologiens rolle i forretningsudvikling og iværksætteri.

“De er her meget længere fremme i Danmark end i Holland,” bemærker han og understreger, at de danske virksomheder tænker “mere ud af boksen.”

Fokus på iværksættere

Business Lolland-Falster har længe arbejdet med iværksætteri og startups og tilbyder blandt andet gratis sparring og rådgivning til nye virksomheder. Nicolaj Sand forklarer, hvorfor dette arbejde er så vigtigt:

“Arbejdet med startup og iværksætteri hos Business Lolland-Falster er noget, vi går meget op i. Det er selvfølgelig svært at lægge en præcis plan for, hvordan man starter en virksomhed. Men det her med at have nogen på sidelinjen, som kan hejse de røde flag og stille de spørgsmål, som ens venner måske ikke gør, er utrolig vigtigt,” siger Nicolaj Sand.

Rik Turkensteen ser besøget hos Business Lolland-Falster som en mulighed for at lære om den støtte, danske iværksættere og startups modtager fra det offentlige gennem organisationer som Business Lolland-Falster. Han skal bruge den viden til at styrke arbejdet med iværksætteri og startups i Holland.

“Holland kan lære af det,” siger han.

Der var tilfredshed med dagens besøg på Slotsbryggen og hos de lokale virksomheder.

“Besøget i dag fra de hollandske iværksættere er gået rigtig godt. De har fået sparring og inspiration fra os og fra lokale virksomheder. Netop det her med, at de er ude og møde lokale og virkelige virksomheder, er vigtigt,” siger Nicolaj Sand, forretningsudvikler Business Lolland-Falster.

Udgivet

13. juni 2024