Udgivet
7. maj 2025
Middelaldercentret ved Nykøbing Falster går en spændende sæson i møde med ny strategi og fokus på unikke oplevelser. Andreas Bonde Hansen, der er chef for centret, præsenterede visionerne for den kommende sæson ved et eksklusivt morgennetværksmøde for medlemmer af Business Lolland-Falster.
Arrangementet fandt sted på selve centerets åbningsdag for sæsonen 7.maj 2025, og samlede knap 40 deltagere, der fik et særligt indblik i centrets udviklingsplaner og udfordringer.
Middelaldercentret tilbyder en levende rejse tilbage til omkring år 1400, der var en tid præget af store udfordringer som pest og klimaændringer, men også social mobilitet og økonomisk fremgang.
“Det vigtige for gæsterne er kerneoplevelsen. De kommer her på grund af skuepladsen og aktiviteterne. Om det lige er tekstil eller smedning i den givne uge, er ikke så vigtigt – det vigtigste er, at der er liv og aktiviteter for hele familien,” siger Andreas Bonde Hansen.
Centret har allerede omkring 40.000 gæster årligt, men har sat sig et klart mål om at nå 50.000 besøgende i 2027. Strategien er bl.a. baseret på en markedsanalyse, der viser, at Middelaldercentret har potentiale for vækst i lighed med andre attraktioner af samme størrelse.
Centret er en stor attraktion lokalt og arbejder målrettet på at styrke relationen til lokalbefolkningen. Andreas Bonde Hansen pegede på vigtigheden af de lokale samarbejder:
“Vi vil gerne være endnu mere en del af lokalsamfundet. Vi arbejder på at få flere lokale erhvervssamarbejder og lokale leverandører, så vi bliver endnu stærkere forankret,” sagde han til de fremmødte erhvervsfolk.
Foruden de trofaste familier fra både Danmark og Tyskland retter centret blikket mod nye segmenter – bl.a. lokale, der måske ikke har besøgt stedet i en årrække, og sommerhusejere, som kan komme igen og igen.
Centret er kendt for sine eksperimentelle og kulturhistoriske projekter. I den kommende sæson bliver det bl.a. aktuelt med en nyfortolkning af middelalderens badstuer, som skal bringe gæsterne tættere på autentiske oplevelser.
Andreas Bonde fortalte:
“Vi skal begynde at lave nogle eksperimenter, som gæsterne synes er fede. For eksempel har vi et projekt om badstue-teknologi, som vi glæder os til at vise frem.”
Samtidig søger Middelaldercentret nye samarbejder med erhvervslivet – ikke kun i traditionel forstand, men også på kreative måder, hvor fx lærlinge kan være med til at opføre middelalderlige konstruktioner.
Andreas Bonde Hansen har netop fejret sit første år som chef for Middelaldercentret. Den periode har givet værdifuld indsigt og et klart blik for centrets potentialer og udfordringer. Han opsummerede sine erfaringer således:
“Det sidste år har lært mig, hvor vigtigt det er at balancere mellem faglighed, gæsteoplevelse og økonomi. Vi skal hele tiden tænke nyt, men samtidig holde fast i det, vi ved, virker bedst for vores gæster.”
Strategien for de kommende år er ambitiøs: Centret vil ikke bare tiltrække flere gæster, men også styrke fagligheden og skabe en mere professionel og bæredygtig arbejdsplads.
“Vi skal vækste, vi skal være mere professionelle, og vi skal have en bredere faglighed. Det handler om at blive endnu stærkere både indadtil og udadtil,” siger Andreas Bonde Hansen.
Efter præsentationen tog Andreas Bonde Hansen deltagerne med på en eksklusiv rundvisning i Middelaldercentret, hvor han gav et indblik i stedets mange unikke oplevelser. Rundvisningen gik bl.a. forbi den autentiske middelalderby Sundkøbing, hvor gæsterne kunne se, hvordan livet udfoldede sig omkring år 1400 med værksteder, købmandsbutikker og dagligdagsaktiviteter.
Der blev også gjort stop ved bliderne – de imponerende kastemaskiner, som er nogle af de største fungerende i verden og en stor attraktion for både børn og voksne. Endelig blev gæsterne introduceret til Teknologiparken, hvor man kan opleve middelalderens teknologiske landvindinger, herunder opfindelser og mekanismer, der viser datidens imponerende ingeniørkunst.
Rundvisningen gav deltagerne en levende smagsprøve på den kommende sæsons oplevelser og understregede centrets fokus på autentisk formidling og engagerende aktiviteter.
Udgivet
7. maj 2025