Tilbage til oversigten

Lolland-Falster har det bedste foran sig

Over 200 erhvervsfolk, politikere og ildsjæle fyldte Nykøbing Falster Teater, da Business Lolland-Falster, Nordea, Folketidende Gruppen og Revisionsfirmaet Aage Maagensen fejrede erhvervslivet ved uddelingen af Lolland-Falsters erhvervspris. Mikkel Wesselhoff bød velkommen i en meget personlig tale om fællesskabets styrke.

“Da jeg voksede op i Stubbekøbing, holdt mine forældre hvert år en sommerfest. De satte et telt op, sørgede for musikken og gæsterne medbragte selv mad, drikke og godt humør,” fortalte Mikkel Wesselhoff, direktør for Business Lolland-Falster, da han bød velkommen til årets prisuddelingsfest.

“Det var sådan et godt gammeldags sammenskudsgilde,” fortsatte han, “og det er ikke tilfældigt, at jeg bruger det som billede på erhvervsudviklingen. Nogle skaber rammerne, mens andre fylder dem ud. Men alle bidrager til festen.”

Den fortælling satte tonen for aftenen: Lolland-Falsters udvikling sker i fællesskab – mellem virksomheder, kommuner, ildsjæle og borgere.

Det går godt på Lolland-Falster

“Det går godt på Lolland-Falster. Beskæftigelsen vokser, ledigheden falder, virksomheder flytter til området, og lokale virksomheder investerer. Flere borgere er kommet i arbejde, og ledighedstallene er historisk lave,” sagde Mikkel Wesselhoff i talen.

Han pegede på, at der de seneste tre år er investeret over tre milliarder kroner på Lolland-Falster, og at mere end 60 nye virksomheder er blevet tiltrukket til området.

Fællesskabets udfordringer

Selv om optimismen var tydelig, lagde Mikkel Wesselhoff ikke skjul på, at der stadig er udfordringer.

“Fællesskaberne i de her år er udfordrede. Vi ser større polariseringer, hårdere tone og flere negative ytringer, der får mere taletid end de positive,” sagde han og fortsatte:

“Jeg bor her, mine børn og min familie bor her og for mig er det alvorligt. For det handler ikke kun om økonomi, men om vores samlede velstand, vores tilværelse, vores arbejdspladser.”

Han opfordrede erhvervslivet til at tage ansvar:

“Vi har måske ikke altid gjort det godt nok, men vi kan gøre mere. Det er jo os, der skal rekruttere medarbejdere, tjene pengene og skabe væksten.”

Fælles om Lolland-Falster

Med den nye kampagne Fælles om Lolland-Falster vil Business Lolland-Falster samle erhvervsliv, kommuner og borgere om en fælles fortælling.

“Det er ikke kommunernes kampagne. Det er erhvervslivets,” understregede Mikkel Wesselhoff.

“Den skal aktivere alle, der ser muligheder frem for begrænsninger – dem, der ser udvikling frem for afvikling. Dem, der handler.”

Han opfordrede publikum til at dele de gode historier:

“Når Gorm og Asta sidder i deres etværelses lejlighed på Amager og søger efter steder at flytte hen, skal de møde flere positive end negative historier om vores område. Det er vores ansvar.”

Optimisme med udsyn

Mod slutningen af talen blev tonen både personlig og håbefuld.

“Jeg blev spurgt for nylig, om jeg er optimistisk på Lolland-Falsters vegne. Og ja – det er jeg. For jeg ser virksomheder, frivillige og ildsjæle, der vil noget. Vi har alt, hvad der skal til for at lykkes,” sagde han.

“Jeg er overbevist om, at det bedste ved Lolland Falster det ligger foran os og ikke bag os,” sagde han, inden han vendte tilbage til sammenskudsgildet i Stubbekøbing:

“Det var ikke perfekt men det var fællesskab. Alle kom med noget, og ingen gik tomhændede hjem. Sådan skal det også være her.”

Udgivet

24. oktober 2025