Direktøren i Fra Fejø
Tilbage til oversigten

Skejser, sparring og selvtillid

Virksomheden Fra Fejø fik kapital, rådgivning og ekstra mod til at tænke stort, da de i 2020 indgik samarbejde med Vækstfonden. I dag flyver virksomheden mod nye højder.

”Lige siden vi startede, har vi talt om, hvorvidt vi ville være en hobbyvirksomhed eller en stor forretning”, fortæller direktør Thomas Hermansen, der stiftede virksomheden Fra Fejø sammen med hustruen Ditte L. Mortensen. Planen har hele tiden været at tænke stort, og det var også afgørende for, at virksomheden fik en plads på Vækstfondens dagsorden.

Ambitioner er vigtige

”Vi synes, virksomheden har en interessant profil. De tænker bæredygtighed, miljøvenlighed og lokal produktion. Og så er de meget fokuserede på lokal forankring. Dét kombineret med en stærk forretningsplan, har været afgørende for vores finansiering siger Anders Tofte, der er porteføljechef i Vækstfonden.

Vækstfonden var ikke det første sted, Thomas Hermansen kiggede, da virksomheden for få år siden manglede kapital til nyt produktionsanlæg og flere ansatte. Opstarten var finansieret med hjælp fra to lokale private investorer, men bankerne havde svært ved at springe til, da der var brug for at finansiere virksomhedens næste udviklingsfase.

Et godt match

”Så kiggede vi på Vækstfonden og der var bare et match helt fra starten. De forstod os som virksomhed, og hvor vi var i vores udvikling. Vi og vores private investorer skød penge ind, og Vækstfonden leverede lånekapital. Det har vi nu gjort ad to omgange”, siger Thomas Hermansen. Resultatet er større produktionsanlæg, flere ansatte og mere omsætning.

Fra Fejø producerer babymos, smoothies, sodavand mm. baseret på økologiske æbler, pærer og blommer fra Fejø nord for Lolland. Udover et krav om økologi har virksomheden en vision om at benytte lokale samarbejdspartnere i alle forhold og at holde transporten af råvarer på et minimum og undgå spild i produktionen.

Gensidig tillid

”Bæredygtig tænkning er et must, hvis du skal være her i morgen som virksomhed. Fra Fejø tænker bæredygtighed, miljøvenlighed, lokal produktion og har stærkt fokus på lokalt samarbejde. Og her rammer de plet i vores agenda. Derudover havde de vist, at de kunne sparke døren ind til nogle af de store spillere på detailmarkedet. De havde nogle private investorer i ryggen, og så har direktørens personlige engagement også haft stor betydning for vores involvering”, siger Anders Tofte, der har fungeret som Thomas Hermansens kontaktperson i Vækstfonden.

”Det er et godt koncept, at man har en kontaktperson i fonden, og vi har fået rigtig god sparring. Vi er fra landet og lidt forsigtige, og vi bryder os ikke om at låne penge, og her har Vækstfonden også været med at huske os på, at vi skal tro på det, vi laver”, siger Thomas Hermansen.

Fra Fejø blev etableret i 2017 og har produktion på Knuthenlund i Stokkemarke på Lolland.

Udgivet

6. december 2021