Tilbage til oversigten

Udviklingsforløb bringer lokale butikker sammen

Fra venstre: Viviann fra Boline Chokolade, Tasja fra Guldsmedens Værksted, Mette fra Blomsterbørn og Julie og Kirsten fra Skoringen.

Fire vidt forskellige butikker i Maribo har på hver deres måde strammet op på varesortiment, indretning og forretningsfokus, og nu mødes de jævnligt for at holde hinanden til ilden.

“Vi er hver især blevet mere skarpe på, hvor vi har vores speciale eller niche, og vi bruger hinanden til inspiration og konstruktiv kritik”, siger Viviann Hansen, der driver “Boline Chokolade” i Maribo Centret.

“Det giver en mulighed for at bygge videre på det, vi hver især har lært, fx. om butiksindretning og sociale medier og online salg, siger Tasja Vium Bruun, indehaver af “Guldsmedens Værksted” på torvet i Maribo.

Stærkere sammen
Mette Ågård overtog i marts 2022 “Blomsterbørn” i Østergade efter seks år som ansat, og har siden sat flere nye tiltag i gang som fx. søndags-blomstersalg i porten. “Jeg har stor glæde af de andres erfaring og nyder samtidig at kunne bidrage med mine idéer til, hvordan vi sammen står stærkere”, siger hun.

“Det er dejligt, vi kan inspirere hinanden, og det har også haft betydning for, at vi i januar ændrer på vores indretningen i vores egen butik”, siger Kirsten Krarup, der sammen med Julie Gullits Mikkelsen ejer “Skoringen” i Østergade.

Deltog i forløb om detail-udvikling
Indehaverne fra de fire butikker var blandt de over 50 butikschefer, der deltog, da Business Lolland-Falster i foråret 2022 inviterede til foredraget “Vinderbutikker” med detaileksperten Torsten Bo Jørgensen, der er forfatter til bogen af samme navn, der handler om at forbedre kundeoplevelsen og indtjeningen i sin butik.

Da Jannie Mikkelsen fra Business Lolland-Falster efterfølgende tilbød de fire at få eksperten på sparrings-besøg i deres egen butik, sagde de ja tak – pånær Mette, der på daværende tidspunkt netop havde overtaget sin butik.

“Vores tanke med at tilbyde nogle butikker personlig sparring var at hjælpe resultaterne lidt hurtigere på vej hos nogle få, så det kunne skabe inspiration hos andre butikker og brede sig som ringe i vandet”, siger Jannie Mikkelsen fra Business Lolland-Falster. Og hos de fire idegruppe-medlemmer har resultaterne uden tvivl indfundet sig. Hen over sommeren blev de enige om at danne en idegruppe. Her bygger de videre på den inspiration og råd, de fik ved foredraget og sparringen.

Skarpere på egne styrker og kvalitet
Hos “Boline Chokolade” har Viviann Hansen bl.a. øget produktionen af hjemmelavet sukkerfri chokolade og konfekt og skruet op for det eksklusive i både sortiment og indpakning. Tasja Vium Bruun i Guldsmedens Værksted har også øget sit fokus på det eksklusive og har desuden ansat endnu en elev, så hun har flere ressourcer til af skabe håndlavede smykker. Tasja er igang med planlægning af en større indretningsmæssig fornyelse af sin butik og Viviann lukker kortvarigt ned i januar for at gennemføre flere ændringer i sin butik. Det samme gør Kirsten Krarup og Julie Gullits Mikkelsen i Skoringen, som bl.a. skal have ny belysning.

Nogle af idegruppens medlemmer har også brugt andre tilbud fra Business Lolland-Falster, bl.a. om digitale arbejdsgange, energioptimering og video. “Jeg synes, Business Lolland-Falster leverer en suveræn støtte, og det er fedt, at vi fire nu sammen kan bygge videre på de input, vi har fået. Det gavner jo byen, at butikkerne udvikler sig”, siger Mette Ågård fra “Blomsterbørn”.

Udgivet

23. januar 2023