Tilbage til oversigten

Første tunnelelement indviet af Kong Frederik

Mandag 17. juni 2024 var en historisk dag for Femern Bælt tunnelprojektet, da det første tunnelelement til det, der bliver verdens længste sænketunnel, blev indviet på byggepladsen i Rødbyhavn af Hans Majestæt Kong Frederik X.

Der var usædvanligt stort fremmøde af dansk, tysk og svensk presse denne juni mandag på Sydlolland. Havnegade i Rødbyhavn var pakket af børn, unge og ældre, der ville have et glimt af Hans Majestæt Kong Frederik X.

Og det fik de og Kong Frederik fik en god velkomst: Velkommen til Rødbyhavn lød det fra en af de fremmødte tilskuere. Indvielsen markerer at inden længe bliver det første af 89 tunnelelementer sænket ned i Femern Bælt og den faste forbindelse til Tyskland er kommet et stort skridt nærmere.

Hans Majestæt var ledsaget af transportminister Thomas Danielsen, Sund & Bælt-formand Michael Rasmussen, administrerende direktør for Sund & Bælt Mikkel Hemmingsen og administrerende direktør for Femern A/S Henrik Vincentsen samt en masse inviterede gæster fra Danmark og Tyskland.

Kong Frederik fik en kort introduktion til Femern Bælt tunnelprojekt i besøgscenteret i Havnegade inden turen fortsatte over på selve tunnelbyggepladsen. Her måtte Kong Frederik iføre sig den obligatoriske gule sikkerhedsvest og en hvid sikkerhedshjelm. Som alle, der er på byggepladsen.

En milepæl i Danmarkshistorien

Ude ved det færdige tunnelelement ventede gæster fra begge sider af Femern Bælt, og det var tydeligt at alle var nok så imponerede over at se tunnelen – årtiers politiske diskussioner var nu omsat til 217 meter fysisk bevis på, at om fem år er den faste forbindelse til Tyskland en realitet.

Indvielsen af tunnelelementet foregik lige foran selve elementet, og blev markeret af transportminister Thomas Danielsen, der i sin tale udtrykte stor glæde over, at Danmarks største infrastrukturprojekt har rundet endnu en milepæl.

”Det er med stor glæde, at Deres Majestæt er her i dag og er med til markeringen af at det første tunnelelement nu er klar. Det er en milepæl i Danmarkshistorien. Og med det første element indviet er der lys for enden af tunnelen, ” sagde Transportminister Thomas Danielsen.

Kong Frederik afslørede en messingplade ved indvielsen. Han lagde også en erindringsmønt fra hans 18-års fødselsdag i en tidskapsel, som vil blive begravet under motorvejen ved den danske tunnelportal.

Politisk forkæmper mødte Kongen

En af dem, der fulgte dagens indvielse med særlig opmærksomhed, var tidligere minister og mangeårigt lokal folketingsmedlem samt forkæmper for den faste forbindelse til Tyskland, Svend Erik Hovmand.

Efter indvielsen talte han kort med Hans Majestæt Kong Frederik.

”Han ønskede tillykke. Han vidste godt, at jeg havde arbejdet for den her sag igennem gennem mange år. Det er næsten helt uvirkeligt. Det er en drøm, som går i opfyldelse,” sagde Svend Erik Hovmand.

Lollands borgmester Holger Schou Rasmussen er helt på linje med Svend Erik Hovmand.

”Det er en stor dag i dag. Det giver langt mere end jeg selv havde forventet dengang byggeriet for alvor gik i gang. Jeg mærker hver eneste dage konsekvenser af det store byggeri i positiv forstand. Det er langt mere, end man turde drømme om,” siger Holger Schou Rasmussen.

Blandt gæsterne var også en lang række af den snart mere end 3.000 ansatte på byggepladsen. De kommer fra FLC, der har blandt andet støber de store tunnelelementer. Det er medarbejdere, der kommer fra mange forskellige lande, og det hørtes tydeligt på de mange sprog, der blev talt.

En af dem, der var særligt glad og stolt ved indvielsen, var Joanna Soltysiak, der er line manager i Hal 2 med ansvar for støbninger af tunnelelementerne.

”Det er stort at have besøg af kongen. Det er ikke hver dag at kongen besøger byggepladsen. Vi er meget stolte over projektet og det arbejde vi laver. Det er en milepæl for hele projektet i Europa. Det er en fremragende følelse for os i dag,” siger Joanna Soltysiak.

Byggeriet af Femern Bælt-tunnelen begyndte formelt i starten af 2021 på en bar mark øst for Rødbyhavn. Her godt tre år senere er der opført verdens største og mest avancerede produktionsanlæg til betonelementer, hvor de 217 meter lange og 73.500 ton tunge elementer til tunnelen skal produceres.

Fremtidens arbejdskraft

Med til indvielsen var også hovedentreprenøren Femern Link Contractors og tre af deres lærlinge. Det var lærlingene Ibrahim Abdulaziz, Sofie Iffert og Andreas Madsen, der havde fået æren at møde Hans Majestæt Kong Frederik X.

Det var Andreas Madsen, der kommer fra Lolland, der på vegne af projektets mere end 100 lærlinge, talte for kongen og alle gæsterne.

Han lagde i talen vægt på vigtigheden af at flere unge tager en erhvervsuddannelse – for der er brug for dem som fremtidens arbejdskraft.

”Jeg, ligesom mange andre lærlinge her på FLC kommer med gymnasial baggrund, men er nu startet på en erhvervsuddannelse, hvilket for mange af os har været en spændende ny verden at træde ind i. En verden, som måske ofte bliver undervurderet. Derfor håber jeg også at vi, ved at stå her i dag, kan bidrage til at komme ud til andre unge med budskabet om, at de faglige uddannelser er spændende og meget indholdsrige. Som lærlinge på Femern-projektet ved vi, at vi er en del af fremtidens faglige arbejdskraft, som der i høj grad vil blive brug for,” sagde Andreas Madsen.

I sandhed en historisk dag for Lolland-Falster.

Se video fra indvielsen

Udgivet

18. juni 2024