Udgivet
15. juli 2022
Vores region skal være synonym med kvalitetsalkohol, der er værd at rejse efter. Mens de prisbelønnede produkter længe har talt for sig selv, er livsnyderne blevet flere og flere, og mange feriegæster har ingen problemer med at betale for kvalitet. Et EU-projekt har postet penge i missionen.
I disse år regner michelinstjernerne ned over Danmark, og i det store udland har vi gjort os bemærket som den grønne gastronomis højborg. Vi rider slet og ret på en ny nordisk bølge, som ikke alene har markedsført Danmark som et af verdens mest innovative madnationer, men som nu for alvor også har en positiv, afsmittende effekt på de danske alkoholproducenter.
Det mener Tobias Jacobsen, der er tour- og eventmanager hos bryggeriet To Øl, som startede som et lille nomadebryggeri, og nu er storeksportør af øl til hele verden. De senere par år har det eksperimenterende bryggeri dog også fået hul på det danske marked.
”Der er ingen tvivl om, at gastroverdenen og madprogrammer generelt har været med til at kickstarte en kulinarisk interesse. Nogen spiser bare for at blive mætte, og andre drikker for at blive fulde, men gruppen af mennesker, der spiser og drikker for at nyde og forkæle sig selv, er blevet større. Når velstanden stiger, og de allermest basale behov er dækket, så begynder man automatisk at dyrke noget mere sanseligt,” siger Tobias Jacobsen.
To øl driver den populære ølbar BRUS på Nørrebro i København, men produktionslokalerne og den nye beergarten er placeret i den lille landsby Svinninge uden for Holbæk. Her har ølproducenten store ambitioner om at etablere en minidestination med mulighed for overnatning og ølsmagninger.
Første skridt på vejen dertil er at sende busser fuld af turister fra hele verden i pendulfart mellem ølbaren i København og den hyggelige beergarten i Svinninge. Den idé har To Øl fået hjælp til at udvikle gennem EU-projektet Væksttur, der er sat i verden for at støtte turismevirksomheder på Sjælland og Øerne.
Ni alkoholproducenter af vin, gin, likør og øl på Sjælland og Øerne har i alt fået 470.000 kroner til at udvikle deres forretning gennem Vækstturen, der er støttet af Erhvervsstyrelsen og EU’s regionalfond. Det gælder bl.a. Frederiksdal på Lolland, Vesterhave Vingård ved Karrebæksminde og To Øl i København.
Dansk vin er på niveau med sydeuropæisk
Også på Fejø er danskproduceret kvalitetsalkohol en eftertragtet vare. Her laver vinbonden Karin Hvidtfeldt Christiansen noget så eksotisk som økologisk vin på dansk jord. Det kan lade sig gøre, fordi Hideaway Vingård ligger 18 meter over havet, hvor de lune vinde blæser, og fordi der her er flere solskinstimer end mange andre steder i Danmark.
Karin Hvidtfeldt Christiansen har skabt et sydlandsk univers med referencer til Toscana, en lille butik, traktørsted, café, og feriegæster kan også overnatte i to hytter med kig til vinmarken og låne en tandemcykel. Men det er først og fremmest den gode vin, der trækker turister til øen. Særligt kvinder og de såkaldte empty nesters og DINKY’s er attraktive kundegrupper. Altså voksne par med børn, der er fløjet fra reden, og unge par med to indkomster, der endnu ingen børn har.
”Min oplevelse er, at turisterne er blevet mere kvalitetsbevidste gennem de senere år. Nu har de lært, at kvalitet koster, og at danske vine sagtens kan hamle op med de franske og italienske,” siger vinbonden, der bl.a. afsætter sin vin til michelin-restauranten Kiin Kiin i København.
Hideaway Vingård laver både hvid- og rødvin, og signaturvinen Gåsefod er en hvid solaris, der stilmæssigt minder om en tysk Riesling. Gennem Vækstturen har vingården bl.a. fået hjælp til at skærpe sin bæredygtighedsprofil og brandfortælling. Og til at sortere lidt i alle ideerne.
”Jeg er nået frem til, at jeg skal fokusere på min vin og ikke lege for meget restaurant. Jeg blev lidt afsporet med for stort menukort og skaldyrsgilde, men vinen skal spille førsteviolin,” siger Karin Hvidtfeldt Christiansen.
Fremover vil Hideaway Vingård tilbyde flere vinretreats og afholde særlige vinsmagningsarrangementer for kvinder med hang til de gode, økologiske dråber.
Læs mere om Hideaway Vingårds udvikling her.
Dette er et uddrag af en artikel skrevet af Simone Brandt Hald for projektet Væksttur. Læs hele artiklen her.
Udgivet
15. juli 2022