Udgivet
3. november 2024
Blink en gang og Nakskov Havn ser anderledes ud når du åbner øjet igen. Så stærkt går det.
Nakskov Havn og det tidligere værftsområde har undergået en stor transformation, og er i dag et industrielt kraftcenter drevet af den grønne omstilling med Vestas vingefabrik i spidsen. Alene på Vestas vil der være op imod 900 arbejdspladser ved årets udgang.
Blink to gange og du oplever en havn, der hver dag summer af aktiviteter, der til sammen giver arbejdspladser, fremgang og vækst i såvel Nakskov som på Lolland-Falster.
Blink tre gange og havnen har visuelt forandret sig med udvidet kapacitet og forbedret infrastruktur. Vestas er i sensommeren blevet færdig med at udvide fabrikken for at kunne håndtere længere vinger på op til 115,5 meter, hvilket stiller høje krav til både plads og logistik. Det gamle snedkerværksted fra det hedengangne Nakskov skibsværft er revet ned og et areal på 4.200 kvm er frigjort for at give plads til de store møllevinger.
Nakskov Havn er i dag et regionalt kraftcenter for vedvarende energi og maritim transport, hvor der hele tiden skabes nye arbejdspladser i den grønne industri.
Tummas Juul har været havnemester på Nakskov Havn siden 2008, og han følger udviklingen af Nakskov havn på tæt hold hver dag. For ham er det svært at holde hænderne nede af begejstring over den udvikling, der er i fuld gang på havnen.
”Hele området har fået et nyt og flot udtryk, som klæder industriområdet i Nakskov Havn og understreger transformationen og tilpasningen til de nye aktiviteter,” siger havnemester Tummas Juul.
Business Lolland-Falster har mødt havnemester Tummas Juul på Nakskov Havn til en rundvisning på den travle og store havn, der ligger placeret for enden af Nakskov Fjord og midt i Nakskov by. By på den ene side og industri på den modsatte side. En havn, der er en integreret del af Nakskovs historie, og altid har været den afgørende nøgle til velstand og vækst i byen og på Lolland.
”Det er fantastisk det her – helt fantastisk. Nakskov er en havn i stor og rivende udvikling. Det er en havn med fremtiden for sig hvor virksomheder gerne vil etablere sig, og det er især bagarealerne virksomhederne er interesseret i,” siger Tummas Juul.
Udskibning af korn er stadig en stor aktivitet på havnen – som det har været i mere end 100 år. I dag hvor vi er på besøg på havnen er det ”Arkflow Artist” der bliver lastet med 7.400 tons korn til eksport.
Skibene der kommer til havnen, bliver stadigt større, og det kræver at sejlrenden bliver uddybet og bredere.
Det er især de store vindmøllevinge transportskibe, der kræver mere plads, når de skal anløbe havnen for at hente de kommende 115 meter lange møllevinger som Vestas snart skal i gang med at producere.
Efter seks års sagsbehandling fik Nakskov Havn endelig tilladelse til udvidelse og uddybning af sejlrenden i slutningen af oktober 2024. Projektet er afgørende for at kunne sikre effektiv udskibning af de store vindmøllevinger og understøtte yderligere vækst.
Havnen i Nakskov er et vigtigt trumfkort for Business Lolland-Falster i bestræbelserne for at tiltrække nye virksomheder og investeringer til Lolland-Falster. Derfor hilses den endelige tilladelse til velkommen af Mikkel Wesselhoff, der er administrerende direktør for Business Lolland-Falster:
”Det er en god nyhed for Nakskov Havn og for erhvervslivet på Lolland-Falster. Havnen og de omkringliggende erhvervsarealer har en meget vigtig strategisk rolle for såvel eksisterende virksomheder som de nye virksomheder, vi hver dag arbejder for at tiltrække. Adgangen til en moderne stor havn med tilstrækkelig dybgang er helt afgørende for de nye virksomheder, der er på vej til Nakskov. Nu kan havnen komme videre og imødekomme de behov virksomhederne har nu og i fremtiden,” siger Mikkel Wesselhoff adm. direktør Business Lolland-Falster.
Den nye lokalplan for området, der blev vedtaget af Lolland Kommune i sommeren 2024, åbner for store muligheder for yderligere udvidelse af både havnen og erhvervsområderne omkring Stensø. Den nye plan sikrer også bedre adgang til havnen og understøtter etableringen af nye grønne energivirksomheder, herunder Power-to-X-anlæg, der kan bidrage til at gøre Lolland til et centralt knudepunkt for Danmarks grønne omstilling.
Det er den direkte adgang til havn og store kajarealer, der er strategisk vigtige for de virksomheder, der placerer sig i Nakskov.
Den seneste kajudvidelse – kaldet Kaj 0 – er 185 meter lang med 8.5 meters dybde helt ind til kajen. Kajarealet kan klare en belastning på 20 tons per kvadratmeter.
”Det er en kaj til stykgods, bulk og andre tunge materialer, der skal ind over kajen. Kajarealer er alfa og omega for havnen, og det er en stor fordel her i Nakskov, at vi har gode udvidelsesmuligheder sydover samt den nye lokalplan for bagarealerne,” siger Tummas Juul.
Det er ikke kun virksomheder og skibe, der mærker moderniseringen og udvidelse af havnen. Det gør byens borgere også. Renoveringen af Sandkajen i Nakskov har skabt en ny promenadekaj med opholdsmuligheder til glæde for byens beboere, turister og lystsejlere.
Men det stopper ikke her. Nakskov Havn har set i kikkerten med det lange blik, og der er brug for en betydelig udvidelse af havnens kapacitet som konsekvens af den grønne omstilling og de nye virksomheder, der etablerer sig på området.
Fælles for virksomhederne er, at de kræver meget store arealer, og at de langt hen ad vejen er klassiske produktionsvirksomheder med stort transportbehov. De har brug for nærhed til havn, og de kan i forskellig grad lugte, støje og støve.
Som en start er det eksisterende plangrundlag ændret, så det nye og større erhvervsområde ved Stensø bag havnen kan give plads til energi- og transporttunge virksomheder, der også for eksempel kræver meget plads og har behov for adgang til havnen.
Men på langt sigt er der brug for en helt ny havn.
”Det er et område vest for den nuværende havn, der i vores Masterplan 2050 foreslås udvidet til Nakskov Vesthavn. Der vil være mulighed for etablering af et stort havnebassin med store kajarealer og 1,4 km kajanlæg,” siger Tummas Juul.
Masterplanen for Nakskov Havn sigter mod en betydelig udvidelse, som ikke alene skal forøge havnens kapacitet, men også sikre, at den kan håndtere større skibe og tungere gods i fremtiden.
De første forundersøgelser er gennemført her i efteråret og forude venter en detaljeret teknisk og økonomisk vurdering af havneudvidelsen.
”Det bliver et stort behov for yderligere udvidelse af Nakskov Havn i fremtiden,” siger Tummas Juul.
En ting står dog tilbage og vil også være der om mange år. Det er havnens – og Nakskovs – vartegn – den tidligere værftskran. Den har som alt andet på Nakskov Havn og det tidligere skibsværft fået en ny opgave, når den laster de store og lange vindmøllevinger fra Vestas.
Blink igen og det du ser, er Nakskov anno 2024. En by og havn i vækst med mange nye arbejdspladser og flere kommer til de kommende år.
Udgivet
3. november 2024