Udgivet
18. oktober 2023
En god ide til et produkt er kun en god ide, hvis den realiseres og bliver til et kommercielt produkt, der kan sælges. Samtidigt er vejen til et færdigt produkt ofte lang og uoverskuelig for den, der fik ideen til produktet.
Det vil Business Lolland-Falster nu gøre noget ved og dermed sikre, at flere gode ideer fra Lolland-Falster ender som kommercielle produkter.
Business Lolland-Falster har indgået en samarbejdsaftale med Opfinderrådgivningen under Teknologisk Institut. Gennem aftalen bliver der sat fokus på at hjælpe ideer, opfindelser eller designs igennem den vanskelige proces fra rå ide frem til et kommercielt produkt.
”Det er vigtigt for udviklingen af nye produkter eller services på Lolland-Falster, at de gode ideer får den rette hjælp til at komme gennem den svære proces fra ide til et kommercielt produkt. Vi har i flere tilfælde arbejdet sammen med Opfinderrådgivningen og det har været med gode erfaringer. Derfor er vi meget tilfredse med, at vi nu har lavet en formel samarbejdsaftale, der sikrer yderligere fokus på arbejdet med at udvikle nye ideer og produkter på Lolland-Falster,” siger adm. direktør Mikkel Wesselhoff, Business Lolland-Falster.
Opfinderrådgivningen under Teknologisk Institut hjælper enkeltpersoner, der har fået en ide til et produkt eller design, men som ikke er en del af en etableret virksomhed. Hvis ideen vurderes til at have et potentiale som kommercielt produkt kan Opfinderrådgivningen gå ind og hjælpe med udviklingen og finde relevante virksomheder at samarbejde med.
”Vi ser frem til samarbejdet med Business Lolland-Falster om at matche opfindere og virksomheder samt guide i hele processen omkring deres ide. Vi kan hjælpe opfinderen med at få ideen fra hovedet og ud i hænderne. Vi rådgiver i den svære proces, hvor vi sammen finder ud af, om ideen er god eller ej,” siger Lene Grønning, Centerchef for Opfinderrådgivningen.
Den nye samarbejdsaftale giver fremover ”opfindsomme” privatpersoner på Lolland-Falster et målrettet tilbud om rådgivning og videreudvikling af produkt- eller designideer.
Et godt eksempel på den gode ide, der blev til et kommercielt produkt, er en lille taske beregnet til at opbevare en håndbold. Bag opfindelsen, der i dag er et succesfuldt kommercielt produkt, står den tidligere NFH-håndboldspiller Trine Bruun Andersen.
Trine var træt af at slæbe sin harpiks-klistrede håndbold med sig rundt i en plasticpose. Derfor opfandt hun en taske til håndbolden, der kunne holde bolden klar og tasken ren.
Opfinderrådgivningen ved Teknologisk Institut kom ind i billedet, da Trine havde indledt sit samarbejde med Select og stod over for at skulle forhandle licensaftale. Opfinderrådgivningen bistod Trine i disse forhandlinger, og Trine vurderer, at den hjælp var vigtig.
”Det ville jeg aldrig kunne have klaret selv. Virksomheden var hårde forhandlere, og det er jo ikke så underligt, da de skal tjene penge på min ide. Der skulle to udkast til, før vi havde en aftale på plads, og det var Opfinderrådgiverens hjælp, der skaffede mig en aftale, som er rimelig,” siger Trine Bruun Andersen til Opfinderrådgivningens hjemmeside.
Hvis du har en god ide til et produkt, kan du tilmelde dig til Business Days hos Business Lolland-Falster, og få mulighed for at få hjælp fra Opfinderrådgivningen.
Business Lolland-Falster vil i samarbejde med Opfinderrådgivningen arrangere en række møder og events med tilbud om rådgivning og fokus på arbejdet med at komme fra ide til færdigt produkt.
Opfinderrådgivningen er gratis og den finansieres af Uddannelses- og forskningsministeriet. Hvert år rådgiver de op imod 1000 borgere og 15 til 20 ideer/opfindelser ender som kommercielle produkter.
Siden Opfinderrådgivningens start i 1972, har Opfinderrådgivningen haft mere end 40.000 ideer gennem fingrene og hjulpet over 600 opfindelser på markedet.
Udgivet
18. oktober 2023