Tørdock ved Femernbyggeriet status juli 2023
Tilbage til oversigten

Stor Femern-effekt i danske virksomheder

Byggeriet af Femern Bælt-tunnelen kan mærkes over hele Danmark og på tværs af alle brancher. 477 virksomheder over hele landet løser alt fra anlægsopgaver til levering af service- og konsulentydelser. Hver fjerde danske virksomhed på Femern projektet er fra Lolland-Falster og den store andel vækker glæde hos Business Lolland-Falster.

Danske virksomheder har længe tegnet sig for langt størstedelen af kontrakterne på byggeriet af Femern Bælt-tunnelen. I alt 477 virksomheder fra alle dele af dansk erhvervsliv kan nu kalde sig leverandører til det omfattende anlægsprojekt. Samtidig spreder Femern-effekten sig til alle hjørner af erhvervslivet.

Det viser en analyse, som Business Lolland-Falster har foretaget.

Ifølge analysen fordeler de 477 danske virksomheder sig over 17 forskellige brancher. Ikke overraskende er bygge- og anlægsbranchen størst med 27 procent af opgaverne, men den andel er faldet i forhold til 2022. Men også brancher som maskinhandel og fremstillingsvirksomheder er stærkt repræsenteret med henholdsvis 19 og 16 procent af opgaverne.

Analysen viser, at virksomhederne på Lolland-Falster i stadigt større omfang har fået del i opgaverne med at bygge Femern Bælt tunnelen. Og det er i alle brancher, at Femern byggeriet giver opgaver til lokale virksomheder. 115 ud af de 477 virksomheder eller hver fjerde danske virksomhed, der har fået opgaver på byggeriet, er fra Lolland-Falster.

”Virksomhederne på Lolland-Falster har forberedt sig grundigt og de er parate til at løse opgaver, der kræver samarbejde på tværs af grænser og kulturer. Derfor er det supergodt, at flere og flere lokale virksomheder rent faktisk vinder opgaver og dermed får omsætning hjem og kan skabe arbejdspladser på Lolland-Falster og i Region Sjælland,” siger Mikkel Wesselhoff, administrerende direktør Business Lolland-Falster.

Analysen viser, at effekten fra projektet kan mærkes i samtlige regioner i Danmark. Stærkest står Lolland-Falster og Hovedstadsområdet, hvor samlet set over halvdelen af virksomhederne har adresse. Resten fordeler sig jævnt over Fyn og regionerne fra nord til syd i Jylland.

”Danske virksomheder har set gode muligheder for at få opgaver på byggeriet, og analysen viser med stor tydelighed, at det er lykkedes. Bygge- og anlægsbranchen har som forventet en stor andel, men vores analyse viser, at stort set alle brancher har foden indenfor, når opgaverne skal fordeles,” siger Mikkel Wesselhoff.

Indtil videre har i alt har 671 danske og udenlandske virksomheder fået opgaver på Femern-projektet, siden anlægsprojektet gik i gang for godt tre år siden. Med 477 virksomheder udgør dansk erhvervsliv 71 procent af det samlede bidrag til tunnelbyggeriet.

Det er en andel, der er steget år for år. I 2022 var denne andel 64 procent. Det er især andelen af danske virksomheder, der er steget. Ved forrige opgørelse i 2022 var der 274 danske virksomheder med opgaver på Femern Belt projektet, og det er steget til 477 i august 2023. Det er en stigning på 75 procent.

Det høje aktivitetsniveau følger dermed udviklingen på projektet, hvor støbningen af det første tunnelelement netop er gået i gang på tunnelfabrikken i Rødbyhavn, og 94 procent af tunnelrenden i Femern Bælt er udgravet.

Om Femern Bælt-tunnelen

Femern-forbindelsen bygges som en 18 km lang sænketunnel til biler og tog mellem Rødbyhavn på Lolland og den tyske ø Fehmarn.

Støbningen af tunnelens i alt 89 tunnelelementer gik i gang i juli. Første element forventes at blive sænket på plads i 2024.

Tunnelen forventes at åbne for trafik i 2029 med en tosporet motorvej i hver retning og to elektrificerede jernbanespor til højhastighedstog. Det vil tage ti minutter at køre fra Danmark til Tyskland i bil og syv minutter i tog.

Billedekredittering: Femern A/S

Udgivet

31. august 2023